BBC One

From Wikipedia for FEVERv2
Jump to navigation Jump to search

"BBC1" redirects here. BBC One_sentence_0

For the protein expressed in yeasts, see Bbc1. BBC One_sentence_1

For the BBC radio stations, see BBC Radio 1 and BBC Radio 1Xtra. BBC One_sentence_2

BBC One_table_infobox_0

BBC OneBBC One_table_caption_0
CountryBBC One_header_cell_0_0_0 United KingdomBBC One_cell_0_0_1
Broadcast areaBBC One_header_cell_0_1_0 United KingdomBBC One_cell_0_1_1
ProgrammingBBC One_header_cell_0_2_0
Language(s)BBC One_header_cell_0_3_0 EnglishBBC One_cell_0_3_1
Picture formatBBC One_header_cell_0_4_0 1080i HDTV

(downscaled to 16:9 576i for the SDTV feed)BBC One_cell_0_4_1

OwnershipBBC One_header_cell_0_5_0
OwnerBBC One_header_cell_0_6_0 BBCBBC One_cell_0_6_1
Sister channelsBBC One_header_cell_0_7_0 BBC Two

BBC Four BBC News BBC Parliament CBBC CBeebiesBBC One_cell_0_7_1

HistoryBBC One_header_cell_0_8_0
LaunchedBBC One_header_cell_0_9_0 2 November 1936; 84 years ago (1936-11-02)BBC One_cell_0_9_1
Former namesBBC One_header_cell_0_10_0 BBC Television Service

(until 8 October 1960) BBC TV (until 20 April 1964) BBC1 (until 4 October 1997)BBC One_cell_0_10_1

LinksBBC One_header_cell_0_11_0
WebsiteBBC One_header_cell_0_12_0 BBC One_cell_0_12_1
AvailabilityBBC One_header_cell_0_13_0
TerrestrialBBC One_header_cell_0_14_0
FreeviewBBC One_header_cell_0_15_0 Channel 1 (SD)

Channel 101 (HD)BBC One_cell_0_15_1

Digitenne

(Netherlands)BBC One_header_cell_0_16_0

Channel 19 (HD)BBC One_cell_0_16_1
CableBBC One_header_cell_0_17_0
Virgin MediaBBC One_header_cell_0_18_0 Channel 101 (HD; SD in England only)

Channel 108 (HD, England only) Channels 851, 861–864 (regional variations)BBC One_cell_0_18_1

SatelliteBBC One_header_cell_0_19_0
FreesatBBC One_header_cell_0_20_0 Channel 101 (HD; SD in England only)

Channel 106 (HD, England only) Channel 108 (SD) Channels 950–967, 972, 973, 976, 978 (regional variations)BBC One_cell_0_20_1

SkyBBC One_header_cell_0_21_0 Channel 101 (SD, in England only) (Local Channel)

Channel 115 (HD, England only) Channel 801 (SD) Channels 951–968, 976–979 (regional variations)BBC One_cell_0_21_1

Astra 2E (28.2°E)BBC One_header_cell_0_22_0 10773 H 22000 5/6

10788 V 22000 5/6 10803 H 22000 5/6 10818 V 22000 5/6 10847 V 23000 3/4 (HD)BBC One_cell_0_22_1

Astra 2G (28.2°E)BBC One_header_cell_0_23_0 11023 H 23000 3/4 (HD)BBC One_cell_0_23_1
BFBSBBC One_header_cell_0_24_0 Channel 1

Channel 11 (Delayed)BBC One_cell_0_24_1

Streaming mediaBBC One_header_cell_0_25_0
BBC iPlayerBBC One_header_cell_0_26_0 (UK only)BBC One_cell_0_26_1
TVPlayerBBC One_header_cell_0_27_0 (UK only)BBC One_cell_0_27_1

BBC One is a British free-to-air television network and the first BBC flagship service in the United Kingdom, Isle of Man and Channel Islands. BBC One_sentence_3

It was launched on 2 November 1936 as the BBC Television Service, and was the world's first regular television service with a high level of image resolution. BBC One_sentence_4

It was renamed BBC TV in 1960, using this name until the launch of the second BBC channel BBC2 in 1964, whereupon the BBC TV channel became known as BBC1, with the current spelling adopted of BBC One in 1997. BBC One_sentence_5

The channel's annual budget for 2012–2013 was £1.14 billion. BBC One_sentence_6

The channel is funded by the television licence fee together with the BBC's other domestic television stations, and shows uninterrupted programming without commercial advertising. BBC One_sentence_7

It is currently the most watched television channel in the United Kingdom, ahead of its traditional rival for ratings leadership, ITV. BBC One_sentence_8

As of June 2013, the channel is headed by Charlotte Moore, the BBC's Director of Content. BBC One_sentence_9

History BBC One_section_0

Further information: Timeline of BBC One BBC One_sentence_10

Early years and launching BBC One_section_1

Main article: BBC Television BBC One_sentence_11

The BBC began its own regular television programming from the basement of Broadcasting House, London, on 22 August 1932. BBC One_sentence_12

The BBC Television Service officially began regular broadcasts on 2 November 1936 from a converted wing of the Alexandra Palace in London. BBC One_sentence_13

On 1 September 1939, two days before Britain declared war on Germany, the station was taken off air with little warning, with one of the last programmes to be shown before the suspension of the service being a Mickey Mouse cartoon (the 1933 short Mickey's Gala Premier); the government was concerned that the VHF transmissions would act as a beacon to enemy aircraft homing in on London. BBC One_sentence_14

BBC Television returned on 7 June 1946 at 15:00. BBC One_sentence_15

Jasmine Bligh, one of the original announcers, made the first announcement, saying, "Good afternoon everybody. BBC One_sentence_16

How are you? BBC One_sentence_17

Do you remember me, Jasmine Bligh?". BBC One_sentence_18

The same Mickey Mouse cartoon that was shown in 1939 was repeated twenty minutes later. BBC One_sentence_19

Creation of BBC1 BBC One_section_2

The BBC held a statutory monopoly on television broadcasting in the United Kingdom until the first Independent Television station began to broadcast on 22 September 1955, when ITV started broadcasting. BBC One_sentence_20

The competition quickly forced the channel to change its identity and priorities following a large reduction in its audience. BBC One_sentence_21

The 1962 Pilkington Report on the future of broadcasting noticed this, and that ITV lacked any serious programming. BBC One_sentence_22

It therefore decided that Britain's third television station should be awarded to the BBC. BBC One_sentence_23

The station, renamed BBC TV in 1960, became BBC1 when BBC2 was launched on 20 April 1964 transmitting an incompatible 625-line image on UHF. BBC One_sentence_24

The only way to receive all channels was to use a complex "dual-standard" 405- and 625-line, VHF and UHF, receiver, with both a VHF and a UHF aerial. BBC One_sentence_25

Old 405-line-only sets became obsolete in 1985, when transmission in the standard ended, although standards converters have become available for enthusiasts who collect and restore such TVs. BBC One_sentence_26

BBC1 was based at the purpose-built BBC Television Centre at White City, London between 1960 and 2013. BBC One_sentence_27

Television News continued to use Alexandra Palace as its base—by early 1968 it had even converted one of its studios to colour—before moving to new purpose-built facilities at Television Centre on 20 September 1969. BBC One_sentence_28

In the weeks leading up to 15 November 1969, BBC1 unofficially transmitted the occasional programme in its new colour system, to test it. BBC One_sentence_29

At midnight on 15 November, simultaneously with ITV and two years after BBC2, BBC1 officially began 625-line PAL colour programming on UHF with a broadcast of a concert by Petula Clark. BBC One_sentence_30

Colour transmissions could be received (in monochrome) on monochrome 625-line sets until the end of analogue broadcasting (and indeed can still be received if such a set is connected to a digital television adapter tuned to the SDTV version of the channel.) BBC One_sentence_31

In terms of audience share, the most successful period for BBC1 was under Bryan Cowgill between 1973 and 1977, when the channel achieved an average audience share of 45%. BBC One_sentence_32

This period is still regarded by many as a golden age of the BBC's output, with the BBC achieving a very high standard across its entire range of series, serials, plays, light entertainment and documentaries. BBC One_sentence_33

On 30 December 1980, the BBC announced their intention to introduce a new breakfast television service to compete with TV-am. BBC One_sentence_34

The BBC stated it would start broadcasting before TV-am, but made clear their hands were tied until November 1981 when the new licence fee income became available, to help finance extending broadcast hours, with the hope of starting in 1982. BBC One_sentence_35

On 17 January 1983, the first edition of Breakfast Time was shown on BBC1, becoming the first UK wide breakfast television service and continued to lead in the ratings until 1984. BBC One_sentence_36

Michael Grade era (1984–1987) BBC One_section_3

In 1984, Bill Cotton become managing director of Television at the BBC, and set about overhauling BBC1, which had been slated for poor home grown shows, its heavy reliance on US imports, with Dallas and The Thorn Birds being BBC1's highest rated programmes and ratings being over 20% behind ITV. BBC One_sentence_37

Cotton recruited Michael Grade to become Controller of BBC1 from 1 September 1984 the first time the Corporation had recruited someone outside of the BBC, replacing Alan Hart, who has been criticised for his lack of knowledge in general entertainment, as he was head of BBC Sport prior to 1981. BBC One_sentence_38

The first major overhaul was to axe the unpopular Sixty Minutes current affairs programme: this was a replacement for the news and magazine show Nationwide. BBC One_sentence_39

Its replacement was the BBC Six O'Clock News, a straight new programme in a bid to shore up its failing early evening slot. BBC One_sentence_40

It was believed the BBC were planning to cut short the evening news and move more light entertainment programming in from the 18:20 slot, but this was dismissed. BBC One_sentence_41

The Miss Great Britain contest was dropped, being described as verging on the too offensive after the January 1985 contest, with Worlds Strongest Man and International Superstar also being cancelled. BBC One_sentence_42

BBC1 was relaunched on 18 February 1985 with a new look, new programming including Wogan, EastEnders and a revised schedule to help streamline and maintain viewers throughout the course of the evening. BBC One_sentence_43

Grade started to gear most programmes to either on the hour or half past the hour, while Panorama and Omnibus were both moved after the Nine O'Clock News. BBC One_sentence_44

Grade was also determined to end the dated and inept BBC1 scheduling which was hampering the network and which was holding back good programmes. BBC One_sentence_45

Grade stated "When I took over BBC1, I discovered there were wonderful things, it was just a case of where to put them." BBC One_sentence_46

Wogan had been scheduled for a 10 pm slot, but Grade moved it to a 7 pm slot as he believed the show had potential. BBC One_sentence_47

From February to August 1985, a high number of American mini-series were broadcast while filming took place of a number of new home grown programmes, including 'Allo 'Allo! BBC One_sentence_48 , In Sickness and in Health, and Open All Hours. BBC One_sentence_49

Further improvement came about when the corporation strengthened its drama output costing £30 million, with eight new series, including Howards' Way, All Creatures Great and Small, Hold the Back Page, and Bluebill, along with the return of Bergerac and Big Deal. BBC One_sentence_50

The increase in the drama department was achieved by switching the money away from the administrative service over a three-year period, after BBC1 was criticised for failing in matching ITV's output in drama. BBC One_sentence_51

EastEnders was moved to a 19:30 slot, where it managed to soar to 20 million, helping the BBC1 audience share increase to nearly 50% for the first time since 1982. BBC One_sentence_52

On 27 February 1985, Doctor Who was placed on an 18-month hiatus. BBC One_sentence_53

The BBC originally planned to axe the series as they wished to spend its budgets on new programming for the channel, but was forced to back down from public pressure and Doctor Who returned in September 1986. BBC One_sentence_54

At the time Michael Grade and Jonathan Powell were blamed for the decision (Grade was the target of death threats) but it was later revealed that the decision was taken due to the series running out of creative inspiration, making it impossible to find anyone (at the time) who knew what to do with the series. BBC One_sentence_55

On 9 September 1985, the long-standing children's programming block was overhauled and rebranded as Children's BBC, which gave it dedicated idents for the first time and had a live in-vision presenter, similar to rival ITV's Children's ITV block which had been running since January 1983. BBC One_sentence_56

Previously the BBC had broadcast children's programming using BBC1's team of regular duty announcers. BBC One_sentence_57

The launch presenter for this block, and thus the first Children's BBC presenter of the current format, was Phillip Schofield. BBC One_sentence_58

On 23 May 1986, long-running lunchtime magazine show Pebble Mill at One was broadcast for the last time after 14 years on the air. BBC One_sentence_59

On 27 October 1986, BBC1 launched its daytime television schedules. BBC One_sentence_60

In a statement, BBC Daytime head Roger Laughton said: BBC One_sentence_61

1990s BBC One_section_4

Stereo audio transmissions, using the NICAM digital stereo sound format began on BBC1 in late 1987, to coincide with the sale of the first consumer NICAM-enabled equipment, a year after BBC2, and were gradually phased in across BBC TV output, although it took until 31 August 1991 for the service to begin officially on both channels. BBC One_sentence_62

During this time, both commercial analogue broadcasters, ITV and Channel 4 had officially begun stereo transmissions using the BBC-developed NICAM system. BBC One_sentence_63

Widescreen programming was introduced on digital platforms in 1998. BBC One_sentence_64

For the first fifty years of its existence, with the exception of films and purchased programmes from the United States and elsewhere, almost all the channel's output was produced by the BBC's in-house production departments. BBC One_sentence_65

This changed following the passing of the Broadcasting Act 1990, which required that 25% of the BBC's television output be out-sourced to independent production companies. BBC One_sentence_66

By 2004 many popular BBC One shows were made for the channel by independents, but the in-house production departments continued to contribute heavily to the schedule. BBC One_sentence_67

In March 1991, as part of the £63 million programme package for spring and summer line up on BBC1, it was announced an extra £20 million was to be spent on rejuvenating the channels drama and comedy output during peak times, which meant the channel would be in a healthy state once the new Channel 3 licences were awarded. BBC One_sentence_68

In December 1991 Wogan was to be cancelled, due to falling ratings against a number of ITV shows, in which Wogan only managed six million viewers compared to double for This Is Your Life, The Krypton Factor and The $64,000 Question. BBC One_sentence_69

Additionally an extra £40 million a year was spent on narrowing the gap on ITV's ratings lead, since a few months prior to this the channel had been criticised for its Autumn schedule, having tired formats, uninspiring scheduling of new programmes and poor scripts. BBC One_sentence_70

Wogan was replaced with Eldorado, in early July 1992, but this was itself cancelled a year later. BBC One_sentence_71

Alan Yentob launched the 1993 Autumn schedule calling it "My first try with a lot of help from my friends", with the channel still under criticism, following the start of new programming Alan introduced a year earlier and the number of summer repeats. BBC One_sentence_72

£175 million was spent on 80 hours of original drama produced, enchantment to the arts with an extended 26-week run for Omnibus, and documentaries with The Downing Street Years, new wildlife series and an eight-month look at Sheffield's Children's hospital, while Goodnight Sweetheart, Grace & Favour and The Danny Baker Show were new comedy series. BBC One_sentence_73

Lois & Clark: The New Adventures of Superman was brought in to give the Saturday night line up a bit of variety. BBC One_sentence_74

Following the public disapproval of filling its schedule with 25% of repeats during the summer months in 1993, BBC1 agreed to broadcast an extra 110 hours worth of original programming over the same period during the summer in 1994, which included giving EastEnders an additional episode per week. BBC One_sentence_75

Efficiency savings of £25 million were found which were redeployed on the new productions. BBC One_sentence_76

The savings were seen as a vindication so for the producer choice, the controversial market-oriented drive introduced in April 1993. BBC One_sentence_77

By March 1999, the channel admitted defeat in its ratings war with ITV, with its Spring line up with a stronger emphasis on serious factual programmes, educations and drama. BBC One_sentence_78

This change in strategy came about after continuing complaints that the channel was appealing to the lowest common denominator to win viewers, which has left it chastened by the hoax guests on The Vanessa Show, over reliance on docusoaps and the dropping of the vilified Noel's House Party. BBC One_sentence_79

Alan Yentob said "The spring package is to remind people of what the BBC is here for, Range and ambition you won't find anywhere else at peak time". BBC One_sentence_80

The changes help the channel distinguish itself from (as one BBC executive said) "its downmarket rival and would not compete for viewers on ITV's terms." BBC One_sentence_81

2000s BBC One_section_5

Lorraine Heggessey became Controller of BBC One, a post she took up on 1 November 2000. BBC One_sentence_82

She had previously been sounded out about the job in 1997 after Michael Jackson's departure, but had turned down the opportunity as she felt she was then not yet experienced enough. BBC One_sentence_83

During Heggessey's five years in charge, BBC One's audience share fell by 19.9%, to 23%, although this was in the context of declining audience figures across all British television channels due to increased competition from multichannel digital television. BBC One_sentence_84

However, in 2001 BBC One overtook its main rival ITV in terms of annual audience share for the first time since the rival channel had launched in 1955, although much of this was down to the success of the channel's daytime television line-up, which had its own Controller: Jane Lush. BBC One_sentence_85

When Heggessey arrived at the channel in November 2000, she inherited two controversial schedule changes which had been implemented the previous month, at the behest of Director-General of the BBC Greg Dyke; the Nine O'Clock News had been moved to the later time of 22:00 and Panorama moved from a Monday night prime time slot to a later slot on Sunday nights. BBC One_sentence_86

The moving of Panorama attracted criticism that BBC One was sidelining serious programming in favour of more populist output. BBC One_sentence_87

Heggessey publicly defended the decision, despite it not being hers, claiming that Panorama's ratings would have "dwindled" in its previous slot. BBC One_sentence_88

Heggessey and the BBC's Controller of Drama Commissioning, Jane Tranter, took advantage of the weekday 21:00 slot opened up by the moving of the news to commission new popular drama output, such as the successful Waking the Dead (2000–2011) and Spooks (2002–2011). BBC One_sentence_89

Celebrity dancing show Strictly Come Dancing (2004–present) was also a popular success on Saturday nights, although another Saturday night entertainment series, Fame Academy, faced accusations of being too derivative of the output of commercial rivals, and during Heggessey's era the channel frequently came under attack for being too populist and not providing enough serious programming. BBC One_sentence_90

Immediately after her arrival, Heggessey ordered a review of the "Balloon" idents the channel had been using for its between-programe idents since 1997. BBC One_sentence_91

In her opinion, the balloon was "slow and distant" and so, on 29 March 2002, after much speculation, she took the decision to abandon the "Balloon" idents (and the traditional "Globe" idents the channel had used in a variety of forms since 1963). BBC One_sentence_92

They were replaced by a new style of on-air identity for the channel, the "Rhythm & Movement" idents. BBC One_sentence_93

The new idents attracted criticism for going against the traditions of the channel and pandering to "political correctness", as they featured activities performed by people of various ethnicities. BBC One_sentence_94

The abandonment of a station clock, and perceived lack of a 'serious ident', also put the BBC in an embarrassing situation just one day into the new look with the death of the Queen Mother. BBC One_sentence_95

One of Heggessey's most notable decisions and last major success at the channel was the recommissioning of the science-fiction drama series Doctor Who, which had been a popular hit in previous decades but ceased production in 1989. BBC One_sentence_96

Heggessey and Jane Tranter recommissioned the series in September 2003, after Heggessey had spent two years persuading the BBC's commercial arm, BBC Worldwide, to abandon their attempts to make a feature film version of the programme and allow it instead to return to BBC One. BBC One_sentence_97

The new version of Doctor Who (2005–present) debuted on 26 March 2005 and became a critical and popular hit, with Paul Hoggart of The Times newspaper describing the series as "a joyful, exuberant reinvention and a fine legacy from Ms Heggessey." BBC One_sentence_98

Heggessey did later concede in a 2005 interview with The Independent newspaper that arts programming had suffered a cutback under her control of BBC One. BBC One_sentence_99

However, she did respond to this omission following criticism from the Board of Governors of the BBC by commissioning programmes such as the arts documentary series Imagine... (2003–present) and A Picture of Britain (2005). BBC One_sentence_100

On 14 February 2005 it was announced that Lorraine Heggessey was to leave the BBC to take up the post of Chief Executive at production company Talkback Thames. BBC One_sentence_101

She left on 15 April. BBC One_sentence_102

Five months after her departure, BBC One was named "Channel of the Year" at the Edinburgh Television Festival, primarily on the strength of Heggessey commissions such as Strictly Come Dancing and Doctor Who. BBC One_sentence_103

Joining the channel as Controller in 2005, Peter Fincham oversaw the commissioning of several successful BBC One programmes including Robin Hood (2006–2009), Jane Eyre (2006) and How Do You Solve a Problem Like Maria? BBC One_sentence_104 , which was followed by similar shows Any Dream Will Do and I'd Do Anything because of its success. BBC One_sentence_105

His first full year in charge of the channel saw a year-on-year growth in the audience share, with a rise from 22.2% in August 2005 to 23.6% in August 2006. BBC One_sentence_106

Fincham also directly initiated the creation of both The One Show (2006–present), an early evening, current-affairs and lifestyle magazine programme, which now runs all but two weeks of the year, and Davina (2006), a prime time chat show, the latter hosted by Davina McCall, who presented Big Brother. BBC One_sentence_107

However, Davina was a critical and ratings disaster, which Fincham subsequently admitted was personally his fault, although he defended the strategy of experimenting with the BBC One schedule. BBC One_sentence_108

This he continued in January 2007, when he moved the current affairs series Panorama from its Sunday night slot back to the prime time Monday evening slot from which it had been removed in 2000, most likely in response to a demand from the Board of Governors of the BBC for the channel to show more current affairs programming in prime time. BBC One_sentence_109

Fincham's judgement was again called into question, this time by The Telegraph, for his decision to spend £1.2 million replacing the channel's 'Rhythm and Movement' idents, which had been introduced by his predecessor Lorraine Heggessey several years earlier, with the 'Circle' idents, a set of eight ten-second films, some of which were shot abroad in locations such as Mexico and Croatia. BBC One_sentence_110

Fincham later found himself having to publicly defend the £18 million salary that the BBC paid Jonathan Ross in 2006, although Ross's BBC One work—primarily consisting of Friday Night with Jonathan Ross—formed only part of his overall BBC commitment. BBC One_sentence_111

The channel was named Channel of the Year at the 2007 Broadcast Awards. BBC One_sentence_112

The One to Watch campaign BBC One_section_6

Following its rebrand in March 2002, BBC One launched The One to Watch campaign, during which animated blocks created the word "The" and moved into the BBC logo. BBC One_sentence_113

Each new campaign incorporating the theme retained the same animated sequence. BBC One_sentence_114

In May 2007, Fincham took the decision to drop Neighbours, an Australian soap opera, from BBC One after 21 years on the channel, when its producers significantly raised the price they wanted the BBC to pay for it in a bidding war. BBC One_sentence_115

Fincham commented that it was 'a big loss', but that BBC One would not pay 'the best part of £300 million'. BBC One_sentence_116

Neighbours left the channel in spring 2008 to move to Channel 5. BBC One_sentence_117

The Weakest Link was moved from BBC Two to fill the gap, with the afternoon CBBC slot moving 20 minutes earlier. BBC One_sentence_118

There was further controversy in July 2007 when Fincham was accused of misleading BBC One viewers. BBC One_sentence_119

The incident involved a clip from forthcoming documentary A Year with the Queen which was shown to journalists during a press conference. BBC One_sentence_120

It apparently showed the Queen storming out of a session with American photographer Annie Leibovitz over a disagreement about what she should wear, but the BBC subsequently admitted that the scenes used in the trailer had been edited out of their correct order, meaning that a false impression was given. BBC One_sentence_121

Fincham admitted the error, but rejected calls that he should resign from his position as a result. BBC One_sentence_122

His future was deemed uncertain following critical comments from Sir Michael Lyons, Chairman of the BBC Trust and he resigned on 5 October 2007. BBC One_sentence_123

In 2009, a report published by the BBC Trust found said scheduling changes had led to a decrease in viewers. BBC One_sentence_124

This was especially noticeable for Blue Peter and Newsround, two of CBBC's flagship programmes; Blue Peter which recorded its lowest viewing numbers since it started in 1958, and Newsround with fewer than 100,000 viewers compared to 225,000 in 2007. BBC One_sentence_125

2010s BBC One_section_7

As part of the Delivering Quality First proposals submitted by the BBC in October 2011 and approved by the BBC Trust in May 2012, all children's programming on BBC One and Two would be moved permanently to the CBBC and CBeebies channels following the digital switchover. BBC One_sentence_126

It was found that the majority of child viewers watched the programmes on these channels already and that only 7% of these children watched CBBC programmes on BBC One and Two only, it was made clear "Children's programmes are absolutely fundamental to the BBC and that is why we have protected investment in them in the light of cuts elsewhere." BBC One_sentence_127

Children's programming on BBC One ended on 21 December 2012. BBC One_sentence_128

The move was criticised by Teletubbies co-creator Anne Wood, who described the changes as "ghettoising children's programmes" and believe it was merely a cost-cutting measure. BBC One_sentence_129

Wood said "On the one hand it is inevitable. BBC One_sentence_130

But it is dismissive of children. BBC One_sentence_131

There is a certain amount of overlooking of the fact that children's programmes do get a wider audience than people are aware of ... BBC One_sentence_132

I have frequently had letters from older people who have enjoyed my programmes as much as children do. BBC One_sentence_133

A lot of the reason older people like to watch children's programming is because it is life-enhancing." BBC One_sentence_134

Head of BBC Children's, Joe Godwin said: "Our young viewers are our priority and the vast majority of children in the UK already tune in to CBeebies and CBBC to find their favourite BBC children's programmes. BBC One_sentence_135

Far from being a 'cynical' move, we're just following where our audience has already gone." BBC One_sentence_136

As part of the review in 2012 other changes were brought in, including: BBC One_sentence_137

BBC One_unordered_list_0

  • BBC One is reducing the minimum hours of arts and music from 45 to 40, achieved through cutting episodes of shows, in particular Film 2013.BBC One_item_0_0
  • BBC One and Two will "largely be protected from making significant cuts".BBC One_item_0_1
  • Repeats on BBC One will increase, but remain under 10% of all output (the current rate is 8.4%).BBC One_item_0_2
  • Expenditure on sports rights will be cut by 15%. This had largely been achieved already by sharing rights to Formula 1 coverage from 2012 (it was later dropped entirely from 2016).BBC One_item_0_3

In 2012, the BBC out-bid ITV for the rights to air a British version of Dutch TV talent show The Voice. BBC One_sentence_138

The BBC paid £22 million for the rights to broadcast the show in the UK for two years. BBC One_sentence_139

The Voice UK achieved good ratings for the BBC but ratings dropped towards the end of the first series and the second series. BBC One_sentence_140

In 2013, The Voice UK was rescheduled to avoid a clash, and as a result, ratings have improved. BBC One_sentence_141

In November 2015, it was announced that The Voice UK would be moving to ITV from 2017. BBC One_sentence_142

Sister channels BBC One_section_8

BBC One +1 BBC One_section_9

On 8 October 2013, the BBC announced plans to launch a one-hour timeshift of the channel, named BBC One +1. BBC One_sentence_143

The channel would have replaced BBC Three in 2016. BBC One_sentence_144

However, on 30 June 2015, the BBC Trust rejected the plans for a BBC One +1 channel as they stated that it would be at the expense of commercial rivals. BBC One_sentence_145

BBC One HD BBC One_section_10

BBC One HD, a simulcast of BBC One in 1080i high-definition (HD), launched on 3 November 2010 at 19:00 with The One Show. BBC One_sentence_146

The channel simulcasts a network version of BBC One in High Definition, with HD versions of programmes including Doctor Who, Holby City, The One Show, Strictly Come Dancing and The Apprentice. BBC One_sentence_147

EastEnders was also made available in HD from Christmas Day 2010. BBC One_sentence_148

All programmes still made in standard-definition were upscaled on the channel, with the intention that by 2012 the vast majority of the channel's output would be in high-definition. BBC One_sentence_149

On 30 May 2012, the satellite and terrestrial resolution was increased to full HD. BBC One_sentence_150

BBC One HD at launch did not offer regional variations, and therefore the channel could not broadcast during regional programming slots, most noticeably the local news programmes. BBC One_sentence_151

The BBC Trust admitted that this was due to technical and financial constraints, but the BBC announced on 6 June 2011 that the national variations of BBC One Northern Ireland, BBC One Scotland and BBC One Wales, would become available from 2012. BBC One_sentence_152

On 24 October 2012, Northern Ireland received the first variation. BBC One_sentence_153

A Scottish variation launched on 14 January 2013, followed by a Welsh variation on 29 January 2013. BBC One_sentence_154

Unlike BBC One HD, which is capable of broadcasting audio content in full 5.1 DTS, BBC One Wales HD and BBC One Northern Ireland HD are both currently only broadcasting audio in PCM stereo, even when programming is otherwise identical to that of BBC One HD. BBC One_sentence_155

On 16 July 2013, the BBC indicated that it also wants to launch regional variants of BBC One HD across England, however this would require the approval of the BBC Trust, with a proposal due to be presented within six months. BBC One_sentence_156

On 18 November 2013, the Northern Irish regional variant of BBC One HD was swapped with the SD channel on Sky's EPG for HD subscribers. BBC One_sentence_157

This was followed by the Welsh and Scottish variants on 10 December. BBC One_sentence_158

On 24 March 2014, BBC One Scotland, Wales and Northern Ireland HD launched on Freesat, Sky and Virgin Media outside the regions they were originally seen in. BBC One_sentence_159

On 31 March 2016, BBC One HD in England moved from channel 141 on the Sky electronic programme guide to channel 115, a position vacated by BBC Three, which had been switched to internet-only six weeks earlier. BBC One_sentence_160

Changes in Scotland, Wales and Northern Ireland were also scheduled but delayed for 'technical reasons'. BBC One_sentence_161

Contemporary programming BBC One_section_11

Main article: List of television programmes broadcast by the BBC BBC One_sentence_162

Presentation BBC One_section_12

Main article: History of BBC television idents BBC One_sentence_163

BBC One's identity has been symbolised by a globe shown on its idents for much of its existence. BBC One_sentence_164

The first BBC ident was shown on 2 December 1953, known as the Bat's Wings. BBC One_sentence_165

In 1962 this was replaced by a map of the UK shown between programmes, and in 1963 the globe appeared, changing in style and appearance over the next 39 years. BBC One_sentence_166

Most notably, on 18 February 1985, the "Computer Originated World" was introduced. BBC One_sentence_167

This was a computer-animated globe with the land coloured gold and the sea a transparent blue, giving the impression of a glass globe. BBC One_sentence_168

This was replaced by the "Virtual Globe" on 16 February 1991. BBC One_sentence_169

On 4 October 1997, the globe became a red, orange and yellow hot-air balloon, coloured to resemble a globe. BBC One_sentence_170

It was filmed flying around various places in the UK. BBC One_sentence_171

On 29 March 2002, the globe was replaced by a series of visual identities, "idents", consisting of people dancing in various styles. BBC One_sentence_172

These were replaced on 7 October 2006 by the 'circle' idents. BBC One_sentence_173

According to the BBC, the circle symbol both represents togetherness (unity) and acts as a link to the classic globe icon used for 39 years. BBC One_sentence_174

They ran until 4 December 2016, when that year's Christmas idents launched. BBC One_sentence_175

On 1 January 2017, a new ident set launched, based on the theme of "oneness". BBC One_sentence_176

Following complaints from viewers on social media that the 2017 set of BBC One idents were not good examples of social distancing amid the COVID pandemic in the UK, BBC One temporarily suspended the 2017 idents on 1 May 2020 in favour of a special set of idents that adhere towards the social distancing guidelines. BBC One_sentence_177

Regional variations BBC One_section_13

BBC One has individual continuity and opt-outs for Scotland, Wales and Northern Ireland. BBC One_sentence_178

Each variant maintains the BBC One logo with the addition of the constituent country name beneath it. BBC One_sentence_179

In England, each region has an individual regional news and current affairs programme opt-out as well as a limited amount of continuity. BBC One_sentence_180

During these opt-outs, the region name is displayed as with the national variations, beneath the main channel logo. BBC One_sentence_181

UK Today, a news programme, was shown nationally to digital viewers in place of regional programmes when they were unavailable to broadcast on analogue television. BBC One_sentence_182

The programme was discontinued in 2002 and replaced by a transmission of BBC London News until all BBC regions were made available digitally. BBC One_sentence_183

BBC One Scotland has the greatest level of variation from the generic network, owing to BBC Scotland scheduling Scottish programming on the main BBC Scotland channel, rather than on BBC Two. BBC One_sentence_184

BBC One Scotland variations include the soap opera River City and the football programme Sportscene, the inclusion of which causes network programming to be displaced or replaced. BBC One_sentence_185

BBC One Wales was considered a separate channel by the BBC as early as its launch in the mid-1960s, appearing as BBC Wales. BBC One_sentence_186

Availability outside the UK BBC One_section_14

BBC One (Northern Ireland) is widely available in the Republic of Ireland on cable and satellite television. BBC One_sentence_187

BBC One is also available on cable and IPTV in the Netherlands, Belgium, Switzerland, Monaco and Liechtenstein. BBC One_sentence_188

On 27 March 2013 it was offered by British Forces Broadcasting Service (BFBS) to members of HM Forces and their families around the world, replacing the BFBS1 TV channel, which already carried a selection of BBC One programmes. BBC One_sentence_189

All feeds of BBC One in both SD and HD are broadcast unencrypted on the Astra 2E satellite, allowing viewing across France, Belgium, Germany, and parts of Spain and the Netherlands. BBC One_sentence_190

Accessibility BBC One_section_15

The BBC announced in May 2008 that it had achieved its aim for all programming to have subtitles for viewers with hearing difficulties. BBC One_sentence_191

The BBC also offers audio description on some popular BBC One programmes for visually impaired-viewers. BBC One_sentence_192

The percentage of the BBC's total television output with audio description available is 10%, having been increased from 8% in 2008. BBC One_sentence_193

Controllers of BBC One BBC One_section_16

See also BBC One_section_17

BBC One_unordered_list_1


Credits to the contents of this page go to the authors of the corresponding Wikipedia page: en.wikipedia.org/wiki/BBC One.