Los Angeles Times

From Wikipedia for FEVERv2
Jump to navigation Jump to search

Los Angeles Times_table_infobox_0

Los Angeles TimesLos Angeles Times_table_caption_0
TypeLos Angeles Times_header_cell_0_0_0 Daily newspaperLos Angeles Times_cell_0_0_1
Owner(s)Los Angeles Times_header_cell_0_1_0 Los Angeles Times Communications LLC (Nant Capital)Los Angeles Times_cell_0_1_1
Founder(s)Los Angeles Times_header_cell_0_2_0 Nathan Cole Jr. and Thomas GardinerLos Angeles Times_cell_0_2_1
PresidentLos Angeles Times_header_cell_0_3_0 Dr. Patrick Soon-ShiongLos Angeles Times_cell_0_3_1
EditorLos Angeles Times_header_cell_0_4_0 Norman PearlstineLos Angeles Times_cell_0_4_1
FoundedLos Angeles Times_header_cell_0_5_0 December 4, 1881; 139 years ago (1881-12-04) (as Los Angeles Daily Times)Los Angeles Times_cell_0_5_1
LanguageLos Angeles Times_header_cell_0_6_0 EnglishLos Angeles Times_cell_0_6_1
HeadquartersLos Angeles Times_header_cell_0_7_0 2300 E. Imperial Highway

El Segundo, California 90245Los Angeles Times_cell_0_7_1

CountryLos Angeles Times_header_cell_0_8_0 United StatesLos Angeles Times_cell_0_8_1
CirculationLos Angeles Times_header_cell_0_9_0 653,868 Daily (2013)

954,010 Sunday (2013) 105,000 Digital (2018)Los Angeles Times_cell_0_9_1

ISSNLos Angeles Times_header_cell_0_10_0 (print)
 (web)Los Angeles Times_cell_0_10_1
OCLC numberLos Angeles Times_header_cell_0_11_0 Los Angeles Times_cell_0_11_1
WebsiteLos Angeles Times_header_cell_0_12_0 Los Angeles Times_cell_0_12_1

The Los Angeles Times (sometimes abbreviated as LA Times or L.A. Times) is a daily newspaper based in El Segundo, California, which has been published in Los Angeles, California, since 1881. Los Angeles Times_sentence_0

It has the fifth-largest circulation in the U.S., and is the largest American newspaper not headquartered on the East Coast. Los Angeles Times_sentence_1

The paper focuses its coverage of issues particularly salient to the West Coast, such as immigration trends and natural disasters. Los Angeles Times_sentence_2

It has won more than 40 Pulitzer Prizes for its coverage of these and other issues. Los Angeles Times_sentence_3

As of June 18, 2018, ownership of the paper is controlled by Patrick Soon-Shiong, and the executive editor is Norman Pearlstine. Los Angeles Times_sentence_4

In the 19th century, the paper developed a reputation for civic boosterism and opposition to labor unions, the latter of which led to the bombing of its headquarters in 1910. Los Angeles Times_sentence_5

The paper's profile grew substantially in the 1960s under publisher Otis Chandler, who adopted a more national focus. Los Angeles Times_sentence_6

In recent decades the paper's readership has declined, and it has been beset by a series of ownership changes, staff reductions, and other controversies. Los Angeles Times_sentence_7

In January 2018, the paper's staff voted to unionize and finalized their first union contract on October 16, 2019. Los Angeles Times_sentence_8

The paper moved out of its historic downtown headquarters to a facility in El Segundo, California near Los Angeles International Airport in July 2018. Los Angeles Times_sentence_9

History Los Angeles Times_section_0

See also: List of Los Angeles Times publishers Los Angeles Times_sentence_10

Otis era Los Angeles Times_section_1

The Times was first published on December 4, 1881, as the Los Angeles Daily Times under the direction of Nathan Cole Jr. and Thomas Gardiner. Los Angeles Times_sentence_11

It was first printed at the Mirror printing plant, owned by Jesse Yarnell and T.J. Los Angeles Times_sentence_12 Caystile. Los Angeles Times_sentence_13

Unable to pay the printing bill, Cole and Gardiner turned the paper over to the Mirror Company. Los Angeles Times_sentence_14

In the meantime, S. Los Angeles Times_sentence_15 J. Mathes had joined the firm, and it was at his insistence that the Times continued publication. Los Angeles Times_sentence_16

In July 1882, Harrison Gray Otis moved from Santa Barbara to become the paper's editor. Los Angeles Times_sentence_17

Otis made the Times a financial success. Los Angeles Times_sentence_18

Historian Kevin Starr wrote that Otis was a businessman "capable of manipulating the entire apparatus of politics and public opinion for his own enrichment". Los Angeles Times_sentence_19

Otis's editorial policy was based on civic boosterism, extolling the virtues of Los Angeles and promoting its growth. Los Angeles Times_sentence_20

Toward those ends, the paper supported efforts to expand the city's water supply by acquiring the rights to the water supply of the distant Owens Valley. Los Angeles Times_sentence_21

The efforts of the Times to fight local unions led to the bombing of its headquarters on October 1, 1910, killing twenty-one people. Los Angeles Times_sentence_22

Two union leaders, James and Joseph McNamara, were charged. Los Angeles Times_sentence_23

The American Federation of Labor hired noted trial attorney Clarence Darrow to represent the brothers, who eventually pleaded guilty. Los Angeles Times_sentence_24

Otis fastened a bronze eagle on top of a high frieze of the new Times headquarters building designed by Gordon Kaufmann, proclaiming anew the credo written by his wife, Eliza: "Stand Fast, Stand Firm, Stand Sure, Stand True". Los Angeles Times_sentence_25

Chandler era Los Angeles Times_section_2

After Otis's death in 1917, his son-in-law, Harry Chandler, took control as publisher of the Times. Los Angeles Times_sentence_26

Harry Chandler was succeeded in 1944 by his son, Norman Chandler, who ran the paper during the rapid growth of post-war Los Angeles. Los Angeles Times_sentence_27

Norman's wife, Dorothy Buffum Chandler, became active in civic affairs and led the effort to build the Los Angeles Music Center, whose main concert hall was named the Dorothy Chandler Pavilion in her honor. Los Angeles Times_sentence_28

Family members are buried at the Hollywood Forever Cemetery near Paramount Studios. Los Angeles Times_sentence_29

The site also includes a memorial to the Times Building bombing victims. Los Angeles Times_sentence_30

In 1935, the newspaper moved to a new, landmark Art Deco building, the Los Angeles Times Building, to which the newspaper would add other facilities until taking up the entire city block between Spring, Broadway, First and Second streets, which came to be known as Times Mirror Square and would house the paper until 2018. Los Angeles Times_sentence_31

Harry Chandler, then the president and general manager of Times-Mirror Co., declared the Los Angeles Times Building a "monument to the progress of our city and Southern California". Los Angeles Times_sentence_32

The fourth generation of family publishers, Otis Chandler, held that position from 1960 to 1980. Los Angeles Times_sentence_33

Otis Chandler sought legitimacy and recognition for his family's paper, often forgotten in the power centers of the Northeastern United States due to its geographic and cultural distance. Los Angeles Times_sentence_34

He sought to remake the paper in the model of the nation's most respected newspapers, such as The New York Times and The Washington Post. Los Angeles Times_sentence_35

Believing that the newsroom was "the heartbeat of the business", Otis Chandler increased the size and pay of the reporting staff and expanded its national and international reporting. Los Angeles Times_sentence_36

In 1962, the paper joined with The Washington Post to form the Los Angeles Times–Washington Post News Service to syndicate articles from both papers for other news organizations. Los Angeles Times_sentence_37

He also toned down the unyielding conservatism that had characterized the paper over the years, adopting a much more centrist editorial stance. Los Angeles Times_sentence_38

During the 1960s, the paper won four Pulitzer Prizes, more than its previous nine decades combined. Los Angeles Times_sentence_39

Writing in 2013 about the pattern of newspaper ownership by founding families, Times reporter Michael Hiltzik said that: Los Angeles Times_sentence_40

The paper's early history and subsequent transformation was chronicled in an unauthorized history, Thinking Big (1977, ISBN 0-399-11766-0), and was one of four organizations profiled by David Halberstam in The Powers That Be (1979, ISBN 0-394-50381-3; 2000 reprint ISBN 0-252-06941-2). Los Angeles Times_sentence_41

It has also been the whole or partial subject of nearly thirty dissertations in communications or social science in the past four decades. Los Angeles Times_sentence_42

Former Times buildings Los Angeles Times_section_3

Los Angeles Times_unordered_list_0

  • Los Angeles Times_item_0_0
  • Los Angeles Times_item_0_1
  • Los Angeles Times_item_0_2
  • Los Angeles Times_item_0_3
  • Los Angeles Times_item_0_4
  • Los Angeles Times_item_0_5

Los Angeles Times_ordered_list_1

  1. 1881-1886, Temple and New High streets in the Los Angeles central business districtLos Angeles Times_item_1_6
  2. 1886-1910, northeast corner First and Broadway, Los Angeles central business district, destroyed in a bombing in 1910Los Angeles Times_item_1_7
  3. 1912-1935, northeast corner First and Broadway, rebuilt as a four-story building with "castle-like" clock tower, opened 1912Los Angeles Times_item_1_8
  4. 1935-2018, Times Mirror Square, the block bounded by First, Second, Spring streets and Broadway, Downtown Los AngelesLos Angeles Times_item_1_9
  5. 2018-present, El Segundo, CaliforniaLos Angeles Times_item_1_10

Modern era Los Angeles Times_section_4

The Los Angeles Times was beset in the first decade of the 21st century by a change in ownership, a bankruptcy, a rapid succession of editors, reductions in staff, decreases in paid circulation, the need to increase its Web presence, and a series of controversies. Los Angeles Times_sentence_43

For two days in 2005, the Times experimented with Wikitorial, the first Wiki by a major news organization to allow readers to combine forces to produce their own editorial pieces. Los Angeles Times_sentence_44

It was shut down after being besieged with inappropriate material. Los Angeles Times_sentence_45

The newspaper moved to a new headquarters building in El Segundo, near Los Angeles International Airport, in July 2018. Los Angeles Times_sentence_46

Ownership Los Angeles Times_section_5

In 2000, the Times-Mirror Company, publisher of the Times, was purchased by the Tribune Company of Chicago, Illinois, placing the paper in co-ownership with the then WB-affiliated (now CW-affiliated) KTLA, which Tribune acquired in 1985. Los Angeles Times_sentence_47

On April 2, 2007, the Tribune Company announced its acceptance of real estate entrepreneur Sam Zell's offer to buy the Chicago Tribune, the Los Angeles Times, and all other company assets. Los Angeles Times_sentence_48

Zell announced that he would sell the Chicago Cubs baseball club. Los Angeles Times_sentence_49

He put up for sale the company's 25 percent interest in Comcast SportsNet Chicago. Los Angeles Times_sentence_50

Until shareholder approval was received, Los Angeles billionaires Ron Burkle and Eli Broad had the right to submit a higher bid, in which case Zell would have received a $25 million buyout fee. Los Angeles Times_sentence_51

In December 2008, the Tribune Company filed for bankruptcy protection. Los Angeles Times_sentence_52

The bankruptcy was a result of declining advertising revenue and a debt load of $12.9 billion, much of it incurred when the paper was taken private by Zell. Los Angeles Times_sentence_53

On February 7, 2018, Tribune Publishing (formerly Tronc Inc.), agreed to sell the Los Angeles Times along with other southern California properties (The San Diego Union-Tribune, Hoy) to billionaire biotech investor Patrick Soon-Shiong. Los Angeles Times_sentence_54

This purchase by Soon-Shiong through his Nant Capital investment fund was for $500 million, as well as the assumption of $90 million in pension liabilities. Los Angeles Times_sentence_55

The sale to Soon-Shiong closed on June 16, 2018. Los Angeles Times_sentence_56

Editorial changes and staff reductions Los Angeles Times_section_6

John Carroll, former editor of the Baltimore Sun, was brought in to restore the luster of the newspaper. Los Angeles Times_sentence_57

During his reign at the Times, he eliminated more than 200 jobs, but despite an operating profit margin of 20 percent, the Tribune executives were unsatisfied with returns, and by 2005 Carroll had left the newspaper. Los Angeles Times_sentence_58

His successor, Dean Baquet, refused to impose the additional cutbacks mandated by the Tribune Company. Los Angeles Times_sentence_59

Baquet was the first African-American to hold this type of editorial position at a top-tier daily. Los Angeles Times_sentence_60

During Baquet and Carroll's time at the paper, it won 13 Pulitzer Prizes, more than any other paper except The New York Times. Los Angeles Times_sentence_61

However, Baquet was removed from the editorship for not meeting the demands of the Tribune Group—as was publisher Jeffrey Johnson—and was replaced by James O'Shea of the Chicago Tribune. Los Angeles Times_sentence_62

O'Shea himself left in January 2008 after a budget dispute with publisher David Hiller. Los Angeles Times_sentence_63

The paper's content and design style were overhauled several times in attempts to increase circulation. Los Angeles Times_sentence_64

In 2000, a major change reorganized the news sections (related news was put closer together) and changed the "Local" section to the "California" section with more extensive coverage. Los Angeles Times_sentence_65

Another major change in 2005 saw the Sunday "Opinion" section retitled the Sunday "Current" section, with a radical change in its presentation and featured columnists. Los Angeles Times_sentence_66

There were regular cross-promotions with Tribune-owned television station KTLA to bring evening-news viewers into the Times fold. Los Angeles Times_sentence_67

The paper reported on July 3, 2008, that it planned to cut 250 jobs by Labor Day and reduce the number of published pages by 15 percent. Los Angeles Times_sentence_68

That included about 17 percent of the news staff, as part of the newly private media company's mandate to reduce costs. Los Angeles Times_sentence_69

"We've tried to get ahead of all the change that's occurring in the business and get to an organization and size that will be sustainable", Hiller said. Los Angeles Times_sentence_70

In January 2009, the Times eliminated the separate California/Metro section, folding it into the front section of the newspaper. Los Angeles Times_sentence_71

The Times also announced seventy job cuts in news and editorial or a 10 percent cut in payroll. Los Angeles Times_sentence_72

In September 2015, Austin Beutner, the publisher and chief executive, was replaced by Timothy E. Ryan. Los Angeles Times_sentence_73

On October 5, 2015, the Poynter Institute reported that "'At least 50' editorial positions will be culled from the Los Angeles Times" through a buyout. Los Angeles Times_sentence_74

On this subject, the Los Angeles Times reported with foresight: "For the 'funemployed,' unemployment is welcome." Los Angeles Times_sentence_75

Nancy Cleeland, who took O'Shea's buyout offer, did so because of "frustration with the paper's coverage of working people and organized labor" (the beat that earned her Pulitzer). Los Angeles Times_sentence_76

She speculated that the paper's revenue shortfall could be reversed by expanding coverage of economic justice topics, which she believed were increasingly relevant to Southern California; she cited the paper's attempted hiring of a "celebrity justice reporter" as an example of the wrong approach. Los Angeles Times_sentence_77

On August 21, 2017, Ross Levinsohn, then aged 54, was named publisher and CEO, replacing Davan Maharaj, who had been both publisher and editor. Los Angeles Times_sentence_78

On June 16, 2018, the same day the sale to Patrick Soon-Shiong closed, Norman Pearlstine was named executive editor. Los Angeles Times_sentence_79

Unionization Los Angeles Times_section_7

On January 19, 2018, employees of the news department voted 248–44 in a National Labor Relations Board election to be represented by the NewsGuild-CWA. Los Angeles Times_sentence_80

The vote came despite aggressive opposition from the paper's management team, reversing more than a century of anti-union sentiment at one of the biggest newspapers in the country. Los Angeles Times_sentence_81

Circulation Los Angeles Times_section_8

The Times has suffered continued decline in distribution. Los Angeles Times_sentence_82

Reasons offered for the circulation drop included a price increase and a rise in the proportion of readers preferring to read the online version instead of the print version. Los Angeles Times_sentence_83

Editor Jim O'Shea, in an internal memo announcing a May 2007, mostly voluntary, reduction in force, characterized the decrease in circulation as an "industry-wide problem" which the paper had to counter by "growing rapidly on-line", "break[ing] news on the Web and explain[ing] and analyz[ing] it in our newspaper." Los Angeles Times_sentence_84

The Times closed its San Fernando Valley printing plant in early 2006, leaving press operations to the Olympic plant and to Orange County. Los Angeles Times_sentence_85

Also that year the paper announced its circulation had fallen to 851,532, down 5.4 percent from 2005. Los Angeles Times_sentence_86

The Times's loss of circulation was the largest of the top ten newspapers in the U.S. Los Angeles Times_sentence_87

Some observers believed that the drop was due to the retirement of circulation director Bert Tiffany. Los Angeles Times_sentence_88

Still, others thought the decline was a side effect of a succession of short-lived editors who were appointed by publisher Mark Willes after publisher Otis Chandler relinquished day-to-day control in 1995. Los Angeles Times_sentence_89

Willes, the former president of General Mills, was criticized for his lack of understanding of the newspaper business, and was derisively referred to by reporters and editors as The Cereal Killer. Los Angeles Times_sentence_90

The Times's reported daily circulation in October 2010 was 600,449, down from a peak of 1,225,189 daily and 1,514,096 Sunday in April 1990. Los Angeles Times_sentence_91

Despite the circulation decline, many in the media industry lauded the newspaper's effort to decrease its reliance on "other-paid" circulation in favor of building its "individually paid" circulation base—which showed a marginal increase in a circulation audit. Los Angeles Times_sentence_92

This distinction reflected the difference between, for example, copies distributed to hotel guests free of charge (other-paid) versus subscriptions and single-copy sales (individually paid). Los Angeles Times_sentence_93

Internet presence and free weeklies Los Angeles Times_section_9

In December 2006, a team of Times reporters delivered management with a critique of the paper's online news efforts known as the Spring Street Project. Los Angeles Times_sentence_94

The report, which condemned the Times as a "web-stupid" organization", was followed by a shakeup in management of the paper's website, , and a rebuke of print staffers who had assertedly "treated change as a threat." Los Angeles Times_sentence_95

On July 10, 2007, Times launched a local Metromix site targeting live entertainment for young adults. Los Angeles Times_sentence_96

A free weekly tabloid print edition of Metromix Los Angeles followed in February 2008; the publication was the newspaper's first stand-alone print weekly. Los Angeles Times_sentence_97

In 2009, the Times shut down Metromix and replaced it with Brand X, a blog site and free weekly tabloid targeting young, social networking readers. Los Angeles Times_sentence_98

Brand X launched in March 2009; the Brand X tabloid ceased publication in June 2011 and the website was shut down the following month. Los Angeles Times_sentence_99

In May 2018, the Times blocked access to its online edition from most of Europe because of the European Union's General Data Protection Regulation. Los Angeles Times_sentence_100

Other controversies Los Angeles Times_section_10

It was revealed in 1999 that a revenue-sharing arrangement was in place between the Times and Staples Center in the preparation of a 168-page magazine about the opening of the sports arena. Los Angeles Times_sentence_101

The magazine's editors and writers were not informed of the agreement, which breached the Chinese wall that traditionally has separated advertising from journalistic functions at American newspapers. Los Angeles Times_sentence_102

Publisher Mark Willes also had not prevented advertisers from pressuring reporters in other sections of the newspaper to write stories favorable to their point of view. Los Angeles Times_sentence_103

Michael Kinsley was hired as the Opinion and Editorial (op-ed) Editor in April 2004 to help improve the quality of the opinion pieces. Los Angeles Times_sentence_104

His role was controversial, for he forced writers to take a more decisive stance on issues. Los Angeles Times_sentence_105

In 2005, he created a Wikitorial, the first Wiki by a major news organization. Los Angeles Times_sentence_106

Although it failed, readers could combine forces to produce their own editorial pieces. Los Angeles Times_sentence_107

He resigned later that year. Los Angeles Times_sentence_108

The Times drew fire for a last-minute story before the 2003 California recall election alleging that gubernatorial candidate Arnold Schwarzenegger groped scores of women during his movie career. Los Angeles Times_sentence_109

Columnist Jill Stewart wrote on the American Reporter website that the Times did not do a story on allegations that former Governor Gray Davis had verbally and physically abused women in his office, and that the Schwarzenegger story relied on a number of anonymous sources. Los Angeles Times_sentence_110

Further, she said, four of the six alleged victims were not named. Los Angeles Times_sentence_111

She also said that in the case of the Davis allegations, the Times decided against printing the Davis story because of its reliance on anonymous sources. Los Angeles Times_sentence_112

The American Society of Newspaper Editors said that the Times lost more than 10,000 subscribers because of the negative publicity surrounding the Schwarzenegger article. Los Angeles Times_sentence_113

On November 12, 2005, new op-ed Editor Andrés Martinez announced the dismissal of liberal op-ed columnist Robert Scheer and conservative editorial cartoonist Michael Ramirez. Los Angeles Times_sentence_114

The Times also came under controversy for its decision to drop the weekday edition of the Garfield comic strip in 2005, in favor of a hipper comic strip Brevity, while retaining the Sunday edition. Los Angeles Times_sentence_115

Garfield was dropped altogether shortly thereafter. Los Angeles Times_sentence_116

Following the Republican Party's defeat in the 2006 mid-term elections, an Opinion piece by Joshua Muravchik, a leading neoconservative and a resident scholar at the conservative American Enterprise Institute, published on November 19, 2006, was titled 'Bomb Iran'. Los Angeles Times_sentence_117

The article shocked some readers, with its hawkish comments in support of more unilateral action by the United States, this time against Iran. Los Angeles Times_sentence_118

On March 22, 2007, editorial page editor Andrés Martinez resigned following an alleged scandal centering on his girlfriend's professional relationship with a Hollywood producer who had been asked to guest-edit a section in the newspaper. Los Angeles Times_sentence_119

In an open letter written upon leaving the paper, Martinez criticized the publication for allowing the Chinese Wall between the news and editorial departments to be weakened, accusing news staffers of lobbying the opinion desk. Los Angeles Times_sentence_120

Further information: Andrés Martinez (editor) § .22Grazergate.22 Controversy Los Angeles Times_sentence_121

In November 2017, Walt Disney Studios blacklisted the Times from attending press screenings of its films, in retaliation for September 2017 reportage by the paper on Disney's political influence in the Anaheim area. Los Angeles Times_sentence_122

The company considered the coverage to be "biased and inaccurate". Los Angeles Times_sentence_123

As a sign of condemnation and solidarity, a number of major publications and writers, including The New York Times, Boston Globe critic Ty Burr, Washington Post blogger Alyssa Rosenberg, and the websites The A.V. Los Angeles Times_sentence_124 Club and Flavorwire, announced that they would boycott press screenings of future Disney films. Los Angeles Times_sentence_125

The National Society of Film Critics, Los Angeles Film Critics Association, New York Film Critics Circle, and Boston Society of Film Critics jointly announced that Disney's films would be ineligible for their respective year-end awards unless the decision was reversed, condemning the decision as being "antithetical to the principles of a free press and [setting] a dangerous precedent in a time of already heightened hostility towards journalists". Los Angeles Times_sentence_126

On November 7, 2017, Disney reversed its decision, stating that the company "had productive discussions with the newly installed leadership at the Los Angeles Times regarding our specific concerns". Los Angeles Times_sentence_127

Pulitzer Prizes Los Angeles Times_section_11

Through 2014 the Times had won 41 Pulitzer Prizes, including four in editorial cartooning, and one each in spot news reporting for the 1965 Watts Riots and the 1992 Los Angeles riots. Los Angeles Times_sentence_128

Los Angeles Times_unordered_list_2

  • The Los Angeles Times received the 1984 Pulitzer Prize for Public Service for the newspaper series "Latinos".Los Angeles Times_item_2_11
  • Times sportswriter Jim Murray won a Pulitzer in 1990.Los Angeles Times_item_2_12
  • Times investigative reporters Chuck Philips and Michael Hiltzik won the Pulitzer in 1999 for a year-long series that exposed corruption in the music business.Los Angeles Times_item_2_13
  • Times journalist David Willman won the 2001 Pulitzer Prize for Investigative Reporting; the organization cited "his pioneering expose of seven unsafe prescription drugs that had been approved by the Food and Drug Administration, and an analysis of the policy reforms that had reduced the agency's effectiveness." In 2004, the paper won five prizes, which is the third-most by any paper in one year (behind The New York Times in 2002 (7) and The Washington Post in 2008 (6)).Los Angeles Times_item_2_14
  • Times reporters Bettina Boxall and Julie Cart won a Pulitzer Prize for Explanatory Reporting in 2009 "for their fresh and painstaking exploration into the cost and effectiveness of attempts to combat the growing menace of wildfires across the western United States."Los Angeles Times_item_2_15
  • In 2011, Barbara Davidson was awarded the Pulitzer Prize for Feature Photography "for her intimate story of innocent victims trapped in the city's crossfire of deadly gang violence."Los Angeles Times_item_2_16
  • In 2016, the Times won the breaking news Pulitzer prize for its coverage of the mass shooting in San Bernardino, California.Los Angeles Times_item_2_17
  • In 2019, three Los Angeles Times reporters - Harriet Ryan, Matt Hamilton and Paul Pringle - won a Pulitzer Prize for their investigation into a gynecologist accused of abusing hundreds of students at the University of Southern California.Los Angeles Times_item_2_18

Competition and rivalry Los Angeles Times_section_12

In the 19th century, the chief competition to the Times was the Los Angeles Herald, followed by the smaller Los Angeles Tribune. Los Angeles Times_sentence_129

In December 1903, newspaper magnate William Randolph Hearst began publishing the Los Angeles Examiner as a direct morning competitor to the Times. Los Angeles Times_sentence_130

In the 20th century, the Los Angeles Express was an afternoon competitor, as was Manchester Boddy's Los Angeles Daily News, a Democratic newspaper. Los Angeles Times_sentence_131

By the mid-1940s, the Times was the leading newspaper in terms of circulation in the Los Angeles metropolitan area. Los Angeles Times_sentence_132

In 1948, it launched the Los Angeles Mirror, an afternoon tabloid, to compete with both the Daily News and the merged Herald-Express. Los Angeles Times_sentence_133

In 1954, the Mirror absorbed the Daily News. Los Angeles Times_sentence_134

The combined paper, the Mirror-News, ceased publication in 1962, when the Hearst afternoon Herald-Express and the morning Los Angeles Examiner merged to become the Herald-Examiner. Los Angeles Times_sentence_135

The Herald-Examiner published its last number in 1989. Los Angeles Times_sentence_136

In 2014, the Los Angeles Register, published by Freedom Communications, then-parent company of the Orange County Register was launched as a daily newspaper to compete with the Times. Los Angeles Times_sentence_137

By late September of the same year, the Los Angeles Register was folded. Los Angeles Times_sentence_138

Special editions Los Angeles Times_section_13

Midwinter and midsummer Los Angeles Times_section_14

Midwinter Los Angeles Times_section_15

For 69 years, from 1885 until 1954, the Times issued on New Year's Day a special annual Midwinter Number or Midwinter Edition that extolled the virtues of Southern California. Los Angeles Times_sentence_139

At first, it was called the "Trade Number," and in 1886 it featured a special press run of "extra scope and proportions"; that is, "a twenty-four-page paper, and we hope to make it the finest exponent of this [Southern California] country that ever existed." Los Angeles Times_sentence_140

Two years later, the edition had grown to "forty-eight handsome pages (9x15 inches), [which] stitched for convenience and better preservation," was "equivalent to a 150-page book." Los Angeles Times_sentence_141

The last use of the phrase Trade Number was in 1895, when the edition had grown to thirty-six pages split among three separate sections. Los Angeles Times_sentence_142

The Midwinter Number drew acclamations from other newspapers, including this one from The Kansas City Star in 1923: Los Angeles Times_sentence_143

In 1948 the Midwinter Edition, as it was then called, had grown to "7 big picture magazines in beautiful rotogravure reproduction." Los Angeles Times_sentence_144

The last mention of the Midwinter Edition was in a Times advertisement on January 10, 1954. Los Angeles Times_sentence_145

Midsummer Los Angeles Times_section_16

Between 1891 and 1895, the Times also issued a similar Midsummer Number, the first one with the theme "The Land and Its Fruits". Los Angeles Times_sentence_146

Because of its issue date in September, the edition was in 1891 called the Midsummer Harvest Number. Los Angeles Times_sentence_147

Zoned editions and subsidiaries Los Angeles Times_section_17

Main article: Los Angeles Times suburban sections Los Angeles Times_sentence_148

In 1903, the Pacific Wireless Telegraph Company established a radiotelegraph link between the California mainland and Santa Catalina Island. Los Angeles Times_sentence_149

In the summer of that year, the Times made use of this link to establish a local daily paper, based in Avalon, called The Wireless, which featured local news plus excerpts which had been transmitted via Morse code from the parent paper. Los Angeles Times_sentence_150

However, this effort apparently survived for only a little more than one year. Los Angeles Times_sentence_151

In the 1990s, the Times published various editions catering to far-flung areas. Los Angeles Times_sentence_152

Editions included those from the San Fernando Valley, Ventura County, Inland Empire, Orange County, San Diego County & a "National Edition" that was distributed to Washington, D.C. and the San Francisco Bay Area. Los Angeles Times_sentence_153

The National Edition was closed in December 2004. Los Angeles Times_sentence_154

Some of these editions were succeeded by Our Times, a group of community supplements included in editions of the regular Los Angeles Metro newspaper. Los Angeles Times_sentence_155

A subsidiary, Times Community Newspapers, publishes the Daily Pilot of Newport Beach and Costa Mesa. Los Angeles Times_sentence_156

From 2011 to 2013, the Times had published the Pasadena Sun. Los Angeles Times_sentence_157

It also had published the Glendale News-Press and Burbank Leader from 1993 to 2020, and the La Cañada Valley Sun from 2005 to 2020. Los Angeles Times_sentence_158

On April 30, 2020, Charlie Plowman, publisher of Outlook Newspapers, announced he would acquire the Glendale News-Press, Burbank Leader and La Cañada Valley Sun from Times Community Newspapers. Los Angeles Times_sentence_159

Plowman acquired the South Pasadena Review and San Marino Tribune in late January 2020 from the Salter family, who owned and operated these two community weeklies. Los Angeles Times_sentence_160

Features Los Angeles Times_section_18

One of the Times' features was "Column One", a feature that appeared daily on the front page to the left-hand side. Los Angeles Times_sentence_161

Established in September 1968, it was a place for the weird and the interesting; in the How Far Can a Piano Fly? Los Angeles Times_sentence_162

(a compilation of Column One stories) introduction, Patt Morrison wrote that the column's purpose was to elicit a "Gee, that's interesting, I didn't know that" type of reaction. Los Angeles Times_sentence_163

The Times also embarked on a number of investigative journalism pieces. Los Angeles Times_sentence_164

A series in December 2004 on the King/Drew Medical Center in Los Angeles led to a Pulitzer Prize and a more thorough coverage of the hospital's troubled history. Los Angeles Times_sentence_165

Lopez wrote a five-part series on the civic and humanitarian disgrace of Los Angeles' Skid Row, which became the focus of a 2009 motion picture, The Soloist. Los Angeles Times_sentence_166

It also won 62 awards at the SND awards. Los Angeles Times_sentence_167

From 1967 to 1972, the Times produced a Sunday supplement called West magazine. Los Angeles Times_sentence_168

West was recognized for its art design, which was directed by Mike Salisbury (who later became art director of Rolling Stone magazine). Los Angeles Times_sentence_169

From 2000 to 2012, the Times published the Los Angeles Times Magazine, which started as a weekly and then became a monthly supplement. Los Angeles Times_sentence_170

The magazine focused on stories and photos of people, places, style, and other cultural affairs occurring in Los Angeles and its surrounding cities and communities. Los Angeles Times_sentence_171

Since 2014, The California Sunday Magazine has been included in the Sunday L.A. Times edition. Los Angeles Times_sentence_172

Promotion Los Angeles Times_section_19

Festival of Books Los Angeles Times_section_20

In 1996, the Times started the annual Los Angeles Times Festival of Books, in association with the University of California, Los Angeles. Los Angeles Times_sentence_173

It has panel discussions, exhibits, and stages during two days at the end of April each year. Los Angeles Times_sentence_174

In 2011, the Festival of Books was moved to the University of Southern California. Los Angeles Times_sentence_175

Book prizes Los Angeles Times_section_21

Main article: Los Angeles Times Book Prize Los Angeles Times_sentence_176

Since 1980, the Times has awarded annual book prizes. Los Angeles Times_sentence_177

The categories are now biography, current interest, fiction, first fiction, history, mystery/thriller, poetry, science and technology, and young adult fiction. Los Angeles Times_sentence_178

In addition, the Robert Kirsch Award is presented annually to a living author with a substantial connection to the American West whose contribution to American letters deserves special recognition". Los Angeles Times_sentence_179

Book publishing Los Angeles Times_section_22

The Times Mirror Corporation has also owned a number of book publishers over the years, including New American Library and C.V. Los Angeles Times_sentence_180 Mosby, as well as Harry N. Abrams, Matthew Bender, and Jeppesen. Los Angeles Times_sentence_181

In 1960, Times Mirror of Los Angeles bought the book publisher New American Library, known for publishing affordable paperback reprints of classics and other scholarly works. Los Angeles Times_sentence_182

The NAL continued to operate autonomously from New York and within the Mirror Company. Los Angeles Times_sentence_183

In 1983, Odyssey Partners and Ira J. Hechler bought NAL from the Times Mirror Company for over $50 million. Los Angeles Times_sentence_184

In 1967, Times Mirror acquired C.V. Los Angeles Times_sentence_185 Mosby Company, a professional publisher and merged it over the years with several other professional publishers including Resource Application, Inc., Year Book Medical Publishers, Wolfe Publishing Ltd., PSG Publishing Company, B.C. Decker, Inc., among others. Los Angeles Times_sentence_186

Eventually in 1998 Mosby was sold to Harcourt Brace & Company to form the Elsevier Health Sciences group. Los Angeles Times_sentence_187

Broadcasting activities Los Angeles Times_section_23

Los Angeles Times_table_infobox_1

Times-Mirror Broadcasting CompanyLos Angeles Times_table_caption_1
FormerlyLos Angeles Times_header_cell_1_0_0 KTTV, Inc. (1947-1963)Los Angeles Times_cell_1_0_1
Former typeLos Angeles Times_header_cell_1_1_0 PrivateLos Angeles Times_cell_1_1_1
IndustryLos Angeles Times_header_cell_1_2_0 Broadcast television

MediaLos Angeles Times_cell_1_2_1

FateLos Angeles Times_header_cell_1_3_0 Acquired by Argyle Television (sold to New World Communications in 1994)Los Angeles Times_cell_1_3_1
FoundedLos Angeles Times_header_cell_1_4_0 December 1947 (1947-12)Los Angeles Times_cell_1_4_1
DefunctLos Angeles Times_header_cell_1_5_0 1993Los Angeles Times_cell_1_5_1
HeadquartersLos Angeles Times_header_cell_1_6_0 Los Angeles, California, United StatesLos Angeles Times_cell_1_6_1
Area servedLos Angeles Times_header_cell_1_7_0 United StatesLos Angeles Times_cell_1_7_1
ProductsLos Angeles Times_header_cell_1_8_0 Broadcast and cable televisionLos Angeles Times_cell_1_8_1
ParentLos Angeles Times_header_cell_1_9_0 The Times-Mirror Company (1947–1963, 1970–1993)

Silent (1963–1970)Los Angeles Times_cell_1_9_1

The Times-Mirror Company was a founding owner of television station KTTV in Los Angeles, which opened in January 1949. Los Angeles Times_sentence_188

It became that station's sole owner in 1951, after re-acquiring the minority shares it had sold to CBS in 1948. Los Angeles Times_sentence_189

Times-Mirror also purchased a former motion picture studio, Nassour Studios, in Hollywood in 1950, which was then used to consolidate KTTV's operations. Los Angeles Times_sentence_190

Later to be known as Metromedia Square, the studio was sold along with KTTV to Metromedia in 1963. Los Angeles Times_sentence_191

After a seven-year hiatus from the medium, the firm reactivated Times-Mirror Broadcasting Company with its 1970 purchase of the Dallas Times Herald and its radio and television stations, KRLD-AM-FM-TV in Dallas. Los Angeles Times_sentence_192

The Federal Communications Commission granted an exemption of its cross-ownership policy and allowed Times-Mirror to retain the newspaper and the television outlet, which was renamed KDFW-TV. Los Angeles Times_sentence_193

Times-Mirror Broadcasting later acquired KTBC-TV in Austin, Texas in 1973; and in 1980 purchased a group of stations owned by Newhouse Newspapers: WAPI-TV (now WVTM-TV) in Birmingham, Alabama; KTVI in St. Los Angeles Times_sentence_194 Louis; WSYR-TV (now WSTM-TV) in Syracuse, New York and its satellite station WSYE-TV (now WETM-TV) in Elmira, New York; and WTPA-TV (now WHTM-TV) in Harrisburg, Pennsylvania. Los Angeles Times_sentence_195

The company also entered the field of cable television, servicing the Phoenix and San Diego areas, amongst others. Los Angeles Times_sentence_196

They were originally titled Times-Mirror Cable, and were later renamed to Dimension Cable Television. Los Angeles Times_sentence_197

Similarly, they also attempted to enter the pay-TV market, with the Spotlight movie network; it wasn't successful and was quickly shut down. Los Angeles Times_sentence_198

The cable systems were sold in the mid-1990s to Cox Communications. Los Angeles Times_sentence_199

Times-Mirror also pared its station group down, selling off the Syracuse, Elmira and Harrisburg properties in 1986. Los Angeles Times_sentence_200

The remaining four outlets were packaged to a new upstart holding company, Argyle Television, in 1993. Los Angeles Times_sentence_201

These stations were acquired by New World Communications shortly thereafter and became key components in a sweeping shift of network-station affiliations which occurred between 1994 and 1995. Los Angeles Times_sentence_202

Stations Los Angeles Times_section_24

Los Angeles Times_table_general_2

City of license / marketLos Angeles Times_header_cell_2_0_0 StationLos Angeles Times_header_cell_2_0_1 Channel

TV / (RF)Los Angeles Times_header_cell_2_0_2

Years ownedLos Angeles Times_header_cell_2_0_3 Current ownership statusLos Angeles Times_header_cell_2_0_4
BirminghamLos Angeles Times_cell_2_1_0 WVTM-TVLos Angeles Times_cell_2_1_1 13 (13)Los Angeles Times_cell_2_1_2 1980–1993Los Angeles Times_cell_2_1_3 NBC affiliate owned by Hearst TelevisionLos Angeles Times_cell_2_1_4
Los AngelesLos Angeles Times_cell_2_2_0 KTTVLos Angeles Times_cell_2_2_1 11 (11)Los Angeles Times_cell_2_2_2 1949–1963Los Angeles Times_cell_2_2_3 Fox owned-and-operated (O&O)Los Angeles Times_cell_2_2_4
St. LouisLos Angeles Times_cell_2_3_0 KTVILos Angeles Times_cell_2_3_1 2 (43)Los Angeles Times_cell_2_3_2 1980–1993Los Angeles Times_cell_2_3_3 Fox affiliate owned by Nexstar Media GroupLos Angeles Times_cell_2_3_4
Elmira, New YorkLos Angeles Times_cell_2_4_0 WETM-TVLos Angeles Times_cell_2_4_1 18 (18)Los Angeles Times_cell_2_4_2 1980–1986Los Angeles Times_cell_2_4_3 NBC affiliate owned by Nexstar Media GroupLos Angeles Times_cell_2_4_4
Syracuse, New YorkLos Angeles Times_cell_2_5_0 WSTM-TVLos Angeles Times_cell_2_5_1 3 (24)Los Angeles Times_cell_2_5_2 1980–1986Los Angeles Times_cell_2_5_3 NBC affiliate owned by Sinclair Broadcast GroupLos Angeles Times_cell_2_5_4
Harrisburg - Lancaster -

Lebanon - YorkLos Angeles Times_cell_2_6_0

WHTM-TVLos Angeles Times_cell_2_6_1 27 (10)Los Angeles Times_cell_2_6_2 1980–1986Los Angeles Times_cell_2_6_3 ABC affiliate owned by Nexstar Media GroupLos Angeles Times_cell_2_6_4
Austin, TexasLos Angeles Times_cell_2_7_0 KTBC-TVLos Angeles Times_cell_2_7_1 7 (7)Los Angeles Times_cell_2_7_2 1973–1993Los Angeles Times_cell_2_7_3 Fox owned-and-operated (O&O)Los Angeles Times_cell_2_7_4
Dallas - Fort WorthLos Angeles Times_cell_2_8_0 KDFW-TVLos Angeles Times_cell_2_8_1 4 (35)Los Angeles Times_cell_2_8_2 1970–1993Los Angeles Times_cell_2_8_3 Fox owned-and-operated (O&O)Los Angeles Times_cell_2_8_4

Notes: Los Angeles Times_sentence_203

Los Angeles Times_unordered_list_3

  • Co-owned with CBS until 1951 in a joint venture (51% owned by Times-Mirror, 49% owned by CBS);Los Angeles Times_item_3_19
  • Purchased along with KRLD-AM-FM as part of Times-Mirror's acquisition of the Dallas Times Herald. Times-Mirror sold the radio stations to comply with FCC cross-ownership restrictions.Los Angeles Times_item_3_20

Employees Los Angeles Times_section_25

Writers and editors Los Angeles Times_section_26

Cartoonists Los Angeles Times_section_27

Photographers Los Angeles Times_section_28

Credits to the contents of this page go to the authors of the corresponding Wikipedia page: en.wikipedia.org/wiki/Los Angeles Times.