The Washington Post

From Wikipedia for FEVERv2
Jump to navigation Jump to search

"WaPo" redirects here. The Washington Post_sentence_0

For other uses, see WAPO and Washington Post (disambiguation). The Washington Post_sentence_1

The Washington Post_table_infobox_0

The Washington PostThe Washington Post_table_caption_0
TypeThe Washington Post_header_cell_0_0_0 Daily newspaperThe Washington Post_cell_0_0_1
FormatThe Washington Post_header_cell_0_1_0 BroadsheetThe Washington Post_cell_0_1_1
Owner(s)The Washington Post_header_cell_0_2_0 Nash HoldingsThe Washington Post_cell_0_2_1
Founder(s)The Washington Post_header_cell_0_3_0 Stilson HutchinsThe Washington Post_cell_0_3_1
PublisherThe Washington Post_header_cell_0_4_0 Fred RyanThe Washington Post_cell_0_4_1
Editor-in-chiefThe Washington Post_header_cell_0_5_0 Martin BaronThe Washington Post_cell_0_5_1
Staff writersThe Washington Post_header_cell_0_6_0 ~800 (journalists)The Washington Post_cell_0_6_1
FoundedThe Washington Post_header_cell_0_7_0 December 6, 1877; 143 years ago (1877-12-06)The Washington Post_cell_0_7_1
LanguageThe Washington Post_header_cell_0_8_0 EnglishThe Washington Post_cell_0_8_1
HeadquartersThe Washington Post_header_cell_0_9_0 The Washington Post_cell_0_9_1
CountryThe Washington Post_header_cell_0_10_0 United StatesThe Washington Post_cell_0_10_1
CirculationThe Washington Post_header_cell_0_11_0 356,768 (Daily, 2015)

838,014 (Sunday, 2013) 1,000,000 (Digital, 2018)The Washington Post_cell_0_11_1

ISSNThe Washington Post_header_cell_0_12_0 The Washington Post_cell_0_12_1
OCLC numberThe Washington Post_header_cell_0_13_0 The Washington Post_cell_0_13_1
WebsiteThe Washington Post_header_cell_0_14_0 The Washington Post_cell_0_14_1

The Washington Post (informally, WaPo) is an American daily newspaper published in Washington, D.C. It is the most-widely circulated newspaper within the Washington metropolitan area, and has a large national audience. The Washington Post_sentence_2

Daily broadsheet editions are printed for D.C., Maryland, and Virginia. The Washington Post_sentence_3

The newspaper has won 69 Pulitzer Prizes, the second-most of any publication, after The New York Times. The Washington Post_sentence_4

Post journalists have also received 18 Nieman Fellowships and 368 White House News Photographers Association awards. The Washington Post_sentence_5

The paper is well known for its political reporting and is one of the few remaining American newspapers to operate foreign bureaus. The Washington Post_sentence_6

The Post was founded in 1877. The Washington Post_sentence_7

In its early years, it went through several owners and struggled financially and editorially. The Washington Post_sentence_8

Financier Eugene Meyer purchased it out of bankruptcy in 1933 and revived its health and reputation, work continued by his successors Phil and Katherine Graham, who bought out several rival publications. The Washington Post_sentence_9

The Post's 1971 printing of the Pentagon Papers helped spur opposition to the Vietnam War. The Washington Post_sentence_10

Subsequently, in the best-known episode in the newspaper's history, reporters Bob Woodward and Carl Bernstein led the American press's investigation into what became known as the Watergate scandal, which resulted in the 1974 resignation of president Richard Nixon. The Washington Post_sentence_11

The advent of the internet expanded the Post's national and international reach. The Washington Post_sentence_12

In October 2013, the Graham family sold the newspaper to Nash Holdings, a holding company established by Jeff Bezos, for $250 million. The Washington Post_sentence_13

Overview The Washington Post_section_0

The Washington Post is regarded as one of the leading daily American newspapers along with The New York Times, the Los Angeles Times, and The Wall Street Journal. The Washington Post_sentence_14

The Post has distinguished itself through its political reporting on the workings of the White House, Congress, and other aspects of the U.S. The Washington Post_sentence_15 government. The Washington Post_sentence_16

Unlike The New York Times and The Wall Street Journal, The Washington Post does not print an edition for distribution away from the East Coast. The Washington Post_sentence_17

In 2009, the newspaper ceased publication of its National Weekly Edition, which combined stories from the week's print editions, due to shrinking circulation. The Washington Post_sentence_18

The majority of its newsprint readership is in the District of Columbia and its suburbs in Maryland and Northern Virginia. The Washington Post_sentence_19

The newspaper is one of a few U.S. newspapers with foreign bureaus, located in Beirut, Berlin, Beijing, Bogotá, Cairo, Hong Kong, Islamabad, Jerusalem, Kabul, London, Mexico City, Moscow, Nairobi, New Delhi, Paris, and Tokyo. The Washington Post_sentence_20

In November 2009, it announced the closure of its U.S. regional bureaus—Chicago, Los Angeles and New York—as part of an increased focus on "political stories and local news coverage in Washington." The Washington Post_sentence_21

The newspaper has local bureaus in Maryland (Annapolis, Montgomery County, Prince George's County, and Southern Maryland) and Virginia (Alexandria, Fairfax, Loudoun County, Richmond, and Prince William County). The Washington Post_sentence_22

As of May 2013, its average weekday circulation was 474,767, according to the Audit Bureau of Circulations, making it the seventh largest newspaper in the country by circulation, behind USA Today, The Wall Street Journal, The New York Times, the Los Angeles Times, the Daily News, and the New York Post. The Washington Post_sentence_23

Although its circulation (like almost all newspapers) has been slipping, it has one of the highest market penetration rates of any metropolitan news daily. The Washington Post_sentence_24

For many decades, the Post had its main office at 1150 15th Street NW. The Washington Post_sentence_25

This real estate remained with Graham Holdings when the newspaper was sold to Jeff Bezos' Nash Holdings in 2013. The Washington Post_sentence_26

Graham Holdings sold 1150 15th Street (along with 1515 L Street, 1523 L Street, and land beneath 1100 15th Street) for US$159 millionin November 2013. The Washington Post_sentence_27

The Washington Post continued to lease space at 1150 L Street NW. The Washington Post_sentence_28

In May 2014, The Washington Post leased the west tower of One Franklin Square, a high-rise building at [[K_Street_(Washington,_D.C. The Washington Post_sentence_29

)|1301 K Street NW]] in Washington, D.C. The Washington Post_sentence_30

The newspaper moved into its new offices on December 14, 2015. The Washington Post_sentence_31

The Post has its own exclusive zip code, 20071. The Washington Post_sentence_32

Publishing service The Washington Post_section_1

Arc Publishing is a department of The Washington Post, which provides the publishing system Arc, software for news organizations such as the Chicago Tribune and the Los Angeles Times. The Washington Post_sentence_33

History The Washington Post_section_2

Founding and early period The Washington Post_section_3

The newspaper was founded in 1877 by Stilson Hutchins (1838–1912), and in 1880 it added a Sunday edition, becoming the city's first newspaper to publish seven days a week. The Washington Post_sentence_34

In April 1878, about four months into publication, The Washington Post purchased The Washington Union, a competing newspaper which was founded by John Lynch in late 1877. The Washington Post_sentence_35

The Union had only been in operation about six months at the time of the acquisition. The Washington Post_sentence_36

The combined newspaper was published from the Globe Building as The Washington Post and Union beginning on April 15, 1878, with a circulation of 13,000. The Washington Post_sentence_37

The Post and Union name was used about two weeks until April 29, 1878, returning to the original masthead the following day. The Washington Post_sentence_38

In 1889, Hutchins sold the newspaper to Frank Hatton, a former Postmaster General, and Beriah Wilkins, a former Democratic congressman from Ohio. The Washington Post_sentence_39

To promote the newspaper, the new owners requested the leader of the United States Marine Band, John Philip Sousa, to compose a march for the newspaper's essay contest awards ceremony. The Washington Post_sentence_40

Sousa composed "The Washington Post". The Washington Post_sentence_41

It became the standard music to accompany the two-step, a late 19th-century dance craze, and remains one of Sousa's best-known works. The Washington Post_sentence_42

In 1893, the newspaper moved to a building at 14th and E streets NW, where it would remain until 1950. The Washington Post_sentence_43

This building combined all functions of the newspaper into one headquarters – newsroom, advertising, typesetting, and printing – that ran 24 hours per day. The Washington Post_sentence_44

In 1898, during the Spanish–American War, the Post printed Clifford K. Berryman's classic illustration Remember the Maine, which became the battle-cry for American sailors during the War. The Washington Post_sentence_45

In 1902, Berryman published another famous cartoon in the Post – Drawing the Line in Mississippi. The Washington Post_sentence_46

This cartoon depicts President Theodore Roosevelt showing compassion for a small bear cub and inspired New York store owner Morris Michtom to create the teddy bear. The Washington Post_sentence_47

Wilkins acquired Hatton's share of the newspaper in 1894 at Hatton's death. The Washington Post_sentence_48

After Wilkins' death in 1903, his sons John and Robert ran the Post for two years before selling it in 1905 to John Roll McLean, owner of the Cincinnati Enquirer. The Washington Post_sentence_49

During the Wilson presidency, the Post was credited with the "most famous newspaper typo" in D.C. history according to Reason magazine; the Post intended to report that President Wilson had been "entertaining" his future-wife Mrs. Galt, but instead wrote that he had been "entering" Mrs. Galt. The Washington Post_sentence_50

When John McLean died in 1916, he put the newspaper in trust, having little faith that his playboy son Edward "Ned" McLean could manage his inheritance. The Washington Post_sentence_51

Ned went to court and broke the trust, but, under his management, the newspaper slumped toward ruin. The Washington Post_sentence_52

He bled the paper for his lavish lifestyle, and used it to promote political agendas. The Washington Post_sentence_53

During the Red Summer of 1919 the Post supported the white mobs and even ran a front-page story which advertised the location at which white servicemen were planning to meet to carry out attacks on black Washingtonians. The Washington Post_sentence_54

Meyer–Graham period The Washington Post_section_4

In 1929, financier Eugene Meyer (who had run the War Finance Corp. since World War I) secretly made an offer of $5 million for the Post, but he was rebuffed by Ned McLean. The Washington Post_sentence_55

On June 1, 1933, Meyer bought the paper at a bankruptcy auction for $825,000 three weeks after stepping down as Chairman of the Federal Reserve. The Washington Post_sentence_56

He had bid anonymously, and was prepared to go up to $2 million, far higher than the other bidders. The Washington Post_sentence_57

These included William Randolph Hearst, who had long hoped to shut down the ailing Post to benefit his own Washington newspaper presence. The Washington Post_sentence_58

The Post's health and reputation were restored under Meyer's ownership. The Washington Post_sentence_59

In 1946, he was succeeded as publisher by his son-in-law, Philip Graham. The Washington Post_sentence_60

Meyer eventually gained the last laugh over Hearst, who had owned the old Washington Times and the Herald before their 1939 merger that formed the Times-Herald. The Washington Post_sentence_61

This was in turn bought by and merged into the Post in 1954. The Washington Post_sentence_62

The combined paper was officially named The Washington Post and Times-Herald until 1973, although the Times-Herald portion of the nameplate became less and less prominent over time. The Washington Post_sentence_63

The merger left the Post with two remaining local competitors, the Washington Star (Evening Star) and The Washington Daily News which merged in 1972, forming the Washington Star-News. The Washington Post_sentence_64

After Phil Graham's death in 1963, control of The Washington Post Company passed to his wife Katharine Graham (1917–2001), who was also Eugene Meyer's daughter. The Washington Post_sentence_65

Few women had run prominent national newspapers in the United States. The Washington Post_sentence_66

Katharine Graham described her own anxiety and lack of confidence as she stepped into a leadership role in her autobiography. The Washington Post_sentence_67

She served as publisher from 1969 to 1979. The Washington Post_sentence_68

Graham took The Washington Post Company public on June 15, 1971, in the midst of the Pentagon Papers controversy. The Washington Post_sentence_69

A total of 1,294,000 shares were offered to the public at $26 per share. The Washington Post_sentence_70

By the end of Graham's tenure as CEO in 1991, the stock was worth $888 per share, not counting the effect of an intermediate 4:1 stock split. The Washington Post_sentence_71

During this time, Graham also oversaw the Post company's diversification purchase of the for-profit education and training company Kaplan, Inc. for $40 million in 1984. The Washington Post_sentence_72

Twenty years later, Kaplan had surpassed the Post newspaper as the company's leading contributor to income, and by 2010 Kaplan accounted for more than 60% of the entire company revenue stream. The Washington Post_sentence_73

Executive editor Ben Bradlee put the newspaper's reputation and resources behind reporters Bob Woodward and Carl Bernstein, who, in a long series of articles, chipped away at the story behind the 1972 burglary of Democratic National Committee offices in the Watergate complex in Washington. The Washington Post_sentence_74

The Post's dogged coverage of the story, the outcome of which ultimately played a major role in the resignation of President Richard Nixon, won the newspaper a Pulitzer Prize in 1973. The Washington Post_sentence_75

In 1972, the "Book World" section was introduced with Pulitzer Prize-winning critic William McPherson as its first editor. The Washington Post_sentence_76

It featured Pulitzer Prize-winning critics such as Jonathan Yardley and Michael Dirda, the latter of whom established his career as a critic at the Post. The Washington Post_sentence_77

In 2009, after 37 years, with great reader outcries and protest, The Washington Post Book World as a standalone insert was discontinued, the last issue being Sunday, February 15, 2009, along with a general reorganization of the paper, such as placing the Sunday editorials on the back page of the main front section rather than the "Outlook" section and distributing some other locally oriented "op-ed" letters and commentaries in other sections. The Washington Post_sentence_78

However, book reviews are still published in the Outlook section on Sundays and in the Style section the rest of the week, as well as online. The Washington Post_sentence_79

In 1975, the pressmen's union went on strike. The Washington Post_sentence_80

The Post hired replacement workers to replace the pressmen's union, and other unions returned to work in February 1976. The Washington Post_sentence_81

Donald E. Graham, Katharine's son, succeeded her as a publisher in 1979. The Washington Post_sentence_82

In 1995, the domain name washingtonpost.com was purchased. The Washington Post_sentence_83

That same year, a failed effort to create an online news repository called Digital Ink launched. The Washington Post_sentence_84

The following year it was shut down and the first website was launched in June 1996. The Washington Post_sentence_85

Jeff Bezos era (2013–present) The Washington Post_section_5

In 2013, Jeff Bezos purchased the paper for US$250 million. The Washington Post_sentence_86

The newspaper is now owned by Nash Holdings LLC, a company controlled by Bezos. The Washington Post_sentence_87

The sale also included other local publications, websites, and real estate. The Washington Post_sentence_88

After the sale, the Washington Post Co. became Graham Holdings Company The Washington Post_sentence_89

Nash Holdings, including the Post, is operated separately from technology company Amazon, of which Bezos is the CEO and largest single shareholder (at about 10.9%). The Washington Post_sentence_90

Bezos said he has a vision that recreates "the 'daily ritual' of reading the Post as a bundle, not merely a series of individual stories..." He has been described as a "hands-off owner," holding teleconference calls with executive editor Martin Baron every two weeks. The Washington Post_sentence_91

Bezos appointed Fred Ryan (founder and CEO of Politico) to serve as publisher and chief executive officer. The Washington Post_sentence_92

This signaled Bezos’ intent to shift the Post to a more digital focus with a national and global readership. The Washington Post_sentence_93

In 2014, the Post announced it was moving from 1150 15th Street to a leased space three blocks away at One Franklin Square on [[K_Street_(Washington,_D.C. The Washington Post_sentence_94

)|K Street]]. The Washington Post_sentence_95

In recent years, the Post launched an online personal finance section, as well as a blog and a podcast with a retro theme. The Washington Post_sentence_96

The Washington Post won the 2020 Webby Award for News & Politics in the category Social. The Washington Post_sentence_97

The Washington Post won the 2020 Webby People's Voice Award for News & Politics in the category Web. The Washington Post_sentence_98

Political stance The Washington Post_section_6

1933–2000 The Washington Post_section_7

When financier Eugene Meyer bought the bankrupt Post in 1933, he assured the public he wouldn't be beholden to any party. The Washington Post_sentence_99

But as a leading Republican (it was his old friend Herbert Hoover who had made him Federal Reserve Chairman in 1930), his opposition to FDR's New Deal colored the paper's editorial stance as well as its news coverage. The Washington Post_sentence_100

This included editorializing "news" stories written by Meyer under a pseudonym. The Washington Post_sentence_101

His wife Agnes Ernst Meyer was a journalist from the other end of the spectrum politically. The Washington Post_sentence_102

The Post ran many of her pieces including tributes to her personal friends John Dewey and Saul Alinsky. The Washington Post_sentence_103

Eugene Meyer became head of the World Bank in 1946, and he named his son-in-law Phil Graham to succeed him as Post publisher. The Washington Post_sentence_104

The post-war years saw the developing friendship of Phil and Kay Graham with the Kennedys, the Bradlees and the rest of the "Georgetown Set" (many Harvard alumni) that would color the Post's political orientation. The Washington Post_sentence_105

Kay Graham's most memorable Georgetown soirée guest list included British diplomat/communist spy Donald Maclean. The Washington Post_sentence_106

The Post is credited with coining the term "McCarthyism" in a 1950 editorial cartoon by Herbert Block. The Washington Post_sentence_107

Depicting buckets of tar, it made fun of Sen. Joseph McCarthy's "tarring" tactics, i.e., smear campaigns and character assassination against those targeted by his accusations. The Washington Post_sentence_108

Sen. McCarthy was attempting to do for the Senate what the House Un-American Activities Committee had been doing for years—investigating Soviet espionage in America. The Washington Post_sentence_109

The HUAC made Richard Nixon nationally known for his role in the Hiss/Chambers case that exposed communist spying in the State Department. The Washington Post_sentence_110

The committee had evolved from the McCormack-Dickstein Committee of the 1930s. The Washington Post_sentence_111

Phil Graham's friendship with JFK remained strong until their untimely deaths in 1963. The Washington Post_sentence_112

FBI Director J. The Washington Post_sentence_113 Edgar Hoover reportedly told the new President Lyndon B. Johnson, "I don't have much influence with the Post because I frankly don't read it. The Washington Post_sentence_114

I view it like the Daily Worker." The Washington Post_sentence_115

Ben Bradlee became the editor-in-chief in 1968, and Kay Graham officially became the publisher in 1969, paving the way for the aggressive reporting of the Pentagon Papers and Watergate scandals. The Washington Post_sentence_116

The Post strengthened public opposition to the Vietnam War in 1971 when it published the Pentagon Papers. The Washington Post_sentence_117

In the mid-1970s, some conservatives referred to the Post as "Pravda on the Potomac" because of its perceived left-wing bias in both reporting and editorials. The Washington Post_sentence_118

Since then, the appellation has been used by both liberal and conservative critics of the newspaper. The Washington Post_sentence_119

2000–present The Washington Post_section_8

In the PBS documentary Buying the War, journalist Bill Moyers said in the year prior to the Iraq War there were 27 editorials supporting the Bush administration's ambitions to invade the country. The Washington Post_sentence_120

National security correspondent Walter Pincus reported that he had been ordered to cease his reports that were critical of the administration. The Washington Post_sentence_121

According to author and journalist Greg Mitchell: "By the Post's own admission, in the months before the war, it ran more than 140 stories on its front page promoting the war, while contrary information got lost". The Washington Post_sentence_122

On March 26, 2007, Chris Matthews said on his television program, "Well, The Washington Post is not the liberal newspaper it was, Congressman, let me tell you. The Washington Post_sentence_123

I have been reading it for years and it is a neocon newspaper". The Washington Post_sentence_124

It has regularly published a mixture of op-ed columnists, with some of them left-leaning (including E. The Washington Post_sentence_125 J. Dionne, Dana Milbank, Greg Sargent, and Eugene Robinson), and some of them right-leaning (including George Will, Marc Thiessen, Michael Gerson and Charles Krauthammer). The Washington Post_sentence_126

In a study published on April 18, 2007, by Yale professors Alan Gerber, Dean Karlan, and Daniel Bergan, citizens were given a subscription to either the conservative-leaning Washington Times or the liberal-leaning Washington Post to see the effect that media has on voting patterns. The Washington Post_sentence_127

Gerber had estimated based on his work that the Post slanted as much to the left as the Times did to the right. The Washington Post_sentence_128

Gerber found those who were given a free subscription of the Post were 7.9–11.4% more likely to vote for the Democratic candidate for governor than those assigned to the control group, depending on the adjustment for the date on which individual participants were surveyed and the survey interviewer; however, people who received the Times were also more likely than controls to vote for the Democrat, with an effect approximately 60% as large as that estimated for the Post. The Washington Post_sentence_129

The study authors said that sampling error might have played a role in the effect of the conservative-leaning Times, as might the fact that the Democratic candidate took more conservative-leaning positions than is typical for his party, and "the month prior to the post-election survey was a difficult period for President Bush, one in which his overall approval rating fell by approximately 4 percentage points nationwide. The Washington Post_sentence_130

It appears that heightened exposure to both papers’ news coverage, despite opposing ideological slants, moved public opinion away from Republicans." The Washington Post_sentence_131

In November 2007, the newspaper was criticized by independent journalist Robert Parry for reporting on anti-Obama chain e-mails without sufficiently emphasizing to its readers the false nature of the anonymous claims. The Washington Post_sentence_132

In 2009, Parry criticized the newspaper for its allegedly unfair reporting on liberal politicians, including Vice President Al Gore and President Barack Obama. The Washington Post_sentence_133

Responding to criticism of the newspaper's coverage during the run-up to the 2008 presidential election, former Post ombudsman Deborah Howell wrote: "The opinion pages have strong conservative voices; the editorial board includes centrists and conservatives; and there were editorials critical of Obama. The Washington Post_sentence_134

Yet opinion was still weighted toward Obama." The Washington Post_sentence_135

According to a 2009 Oxford University Press book by Richard Davis on the impact of blogs on American politics, liberal bloggers link to The Washington Post and The New York Times more often than other major newspapers; however, conservative bloggers also link predominantly to liberal newspapers. The Washington Post_sentence_136

In mid-September 2016, Matthew Ingram of Forbes joined Glenn Greenwald of The Intercept, and Trevor Trimm of The Guardian in criticizing The Washington Post for "demanding that [former National Security Agency contractor Edward] Snowden ... stand trial on espionage charges". The Washington Post_sentence_137

In February 2017, the Post adopted the slogan "Democracy Dies in Darkness" for its masthead. The Washington Post_sentence_138

Since 2011, the Post has been running a column called "The Fact Checker" that the Post describes as a "truth squad." The Washington Post_sentence_139

The Fact Checker received a $250,000 grant from Google News Initiative/YouTube to expand production of video fact checks. The Washington Post_sentence_140

Political endorsements The Washington Post_section_9

Katharine Graham wrote in her autobiography Personal History that the newspaper long had a policy of not making endorsements for political candidates. The Washington Post_sentence_141

However, since at least 2000, the newspaper has occasionally endorsed Republican politicians, such as Maryland Governor Robert Ehrlich. The Washington Post_sentence_142

In 2006, it repeated its historic endorsements of every Republican incumbent for Congress in Northern Virginia. The Washington Post_sentence_143

There have also been times when the Post has specifically chosen not to endorse any candidate, such as in the 1988 presidential election when it refused to endorse then-Governor Michael Dukakis or then-Vice President George H. W. Bush. The Washington Post_sentence_144

On October 17, 2008, the Post endorsed Barack Obama for President of the United States. The Washington Post_sentence_145

On October 25, 2012, the newspaper endorsed the Obama's re-election. The Washington Post_sentence_146

The Post has endorsed Democrats for president during at least nine different presidential elections. The Washington Post_sentence_147

The paper has never endorsed a Republican for president. The Washington Post_sentence_148

On October 21, 2014, the newspaper endorsed 44 Democratic candidates versus 3 Republican candidates for the 2014 elections in the District of Columbia, Maryland and Virginia. The Washington Post_sentence_149

On October 13, 2016, it endorsed Hillary Clinton for that year's presidential election. The Washington Post_sentence_150

On September 28, 2020, it endorsed Joe Biden for 2020 United States presidential election. The Washington Post_sentence_151

The Post endorsed Maryland Governor Harry Hughes and D.C. Mayor Marion Barry in the 1978 elections. The Washington Post_sentence_152

Criticism and controversies The Washington Post_section_10

"Jimmy's World" fabrication The Washington Post_section_11

In September 1980, a Sunday feature story appeared on the front page of the Post titled "Jimmy's World" in which reporter Janet Cooke wrote a profile of the life of an eight-year-old heroin addict. The Washington Post_sentence_153

Although some within the Post doubted the story's veracity, the paper's editors defended it, and assistant managing editor Bob Woodward submitted the story to the Pulitzer Prize Board at Columbia University for consideration. The Washington Post_sentence_154

Cooke was awarded the Pulitzer Prize for Feature Writing on April 13, 1981. The Washington Post_sentence_155

The story was then found to be a complete fabrication, and the Pulitzer was returned. The Washington Post_sentence_156

Private "salon" solicitation The Washington Post_section_12

In July 2009, in the midst of an intense debate over health care reform, The Politico reported that a health-care lobbyist had received an "astonishing" offer of access to the Post's "health-care reporting and editorial staff." The Washington Post_sentence_157

Post publisher Katharine Weymouth had planned a series of exclusive dinner parties or "salons" at her private residence, to which she had invited prominent lobbyists, trade group members, politicians, and business people. The Washington Post_sentence_158

Participants were to be charged $25,000 to sponsor a single salon, and $250,000 for 11 sessions, with the events being closed to the public and to the non-Post press. The Washington Post_sentence_159

Politico's revelation gained a somewhat mixed response in Washington, as it gave the impression that the parties' sole purpose was to allow insiders to purchase face time with Post staff. The Washington Post_sentence_160

Almost immediately following the disclosure, Weymouth canceled the salons, saying, "This should never have happened." The Washington Post_sentence_161

White House counsel Gregory B. Craig reminded officials that under federal ethics rules, they need advance approval for such events. The Washington Post_sentence_162

Post Executive Editor Marcus Brauchli, who was named on the flier as one of the salon's "Hosts and Discussion Leaders," said he was "appalled" by the plan, adding, "It suggests that access to Washington Post journalists was available for purchase." The Washington Post_sentence_163

China Daily advertising supplements The Washington Post_section_13

Dating back to 2011, The Washington Post began to include "China Watch" advertising supplements provided by China Daily, an English language newspaper owned by the Publicity Department of the Communist Party of China, on the print and online editions. The Washington Post_sentence_164

Although the header to the online "China Watch" section included the text "A Paid Supplement to The Washington Post," James Fallows of The Atlantic suggested that the notice was not clear enough for most readers to see. The Washington Post_sentence_165

Distributed to the Post and multiple newspapers around the world, the "China Watch" advertising supplements range from four to eight pages and appear at least monthly. The Washington Post_sentence_166

According to a 2018 report by The Guardian, "China Watch" uses "a didactic, old-school approach to propaganda." The Washington Post_sentence_167

In 2020, a report by Freedom House, "Beijing's Global Megaphone," was also critical of the Post and other newspapers for distributing "China Watch". The Washington Post_sentence_168

In the same year, thirty-five Republican members of the U.S. Congress wrote a letter to the U.S. Department of Justice in February 2020 calling for an investigation of potential FARA violations by China Daily. The Washington Post_sentence_169

The letter named an article that appeared in the Post, "Education Flaws Linked to Hong Kong Unrest," as an example of "articles [that] serve as cover for China’s atrocities, including...its support for the crackdown in Hong Kong." The Washington Post_sentence_170

According to The Guardian, the Post had already stopped running "China Watch" in 2019. The Washington Post_sentence_171

Headline and article controversies The Washington Post_section_14

In June 2020, the Post was criticized for publishing a 3,000 word article about a person wearing blackface in a private party two years earlier despite the person not being of public notability, leading to her being fired. The Washington Post_sentence_172

Pay practices The Washington Post_section_15

In June 2018, over 400 employees of The Washington Post signed an open letter to the owner Jeff Bezos demanding "fair wages; fair benefits for retirement, family leave and health care; and a fair amount of job security." The Washington Post_sentence_173

The open letter was accompanied by video testimonials from employees, who alleged "shocking pay practices" despite record growth in subscriptions at the newspaper, with salaries only rising an average of $10 per week, less than half the rate of inflation. The Washington Post_sentence_174

The petition followed on a year of unsuccessful negotiations between The Washington Post Guild and upper management over pay and benefit increases. The Washington Post_sentence_175

Lawsuit by Covington Catholic High School student The Washington Post_section_16

In 2019, Covington Catholic High School student Nick Sandmann filed a defamation lawsuit against the Post, alleging that it libeled him in seven articles regarding the January 2019 Lincoln Memorial confrontation between Covington students and the Indigenous Peoples March. The Washington Post_sentence_176

In October 2019, a federal judge dismissed the case, ruling that 30 of the 33 statements in the Post that Sandmann alleged were libelous were not, but allowed Sandmann to file an amended complaint. The Washington Post_sentence_177

After Sandmann's lawyers amended the complaint, the suit was reopened on October 28, 2019. The Washington Post_sentence_178

The judge stood by his earlier decision that 30 of the Post's 33 statements targeted by the complaint were not libelous, but agreed that a further review was required for three statements that "state that (Sandmann) 'blocked' Nathan Phillips and 'would not allow him to retreat'". The Washington Post_sentence_179

On July 24, 2020, The Washington Post settled the lawsuit with Nick Sandmann. The Washington Post_sentence_180

The amount of the settlement has not been made public. The Washington Post_sentence_181

Controversial op-eds and columns The Washington Post_section_17

Several Washington Post op-eds and columns have prompted criticism, including a number of comments on race by columnist Richard Cohen over the years, and a controversial 2014 column on campus sexual assault by George Will. The Washington Post_sentence_182

The Posts decision to run an op-ed by Mohammed Ali al-Houthi, a leader in Yemen's Houthi movement, was criticized by some activists on the basis that it provided a platform to an "anti-Western and antisemitic group supported by Iran." The Washington Post_sentence_183

Criticism by elected officials The Washington Post_section_18

President Donald Trump has repeatedly railed against the Washington Post on his Twitter account, having "tweeted or retweeted criticism of the paper, tying it to Amazon more than 20 times since his campaign for president" by August 2018. The Washington Post_sentence_184

In addition to often attacking the paper itself, Trump has used Twitter to blast various Post journalists and columnists. The Washington Post_sentence_185

During the 2020 Democratic Party presidential primaries, Senator Bernie Sanders repeatedly criticized the Washington Post, saying that its coverage of his campaign was slanted against him and attributing this to Jeff Bezos' purchase of the newspaper. The Washington Post_sentence_186

Sanders' criticism was echoed by the leftist magazine Jacobin and the progressive journalist watchdog Fairness and Accuracy in Reporting. The Washington Post_sentence_187

Washington Post executive editor Marty Baron responded by saying that Sanders' criticism was "baseless and conspiratorial". The Washington Post_sentence_188

Website The Washington Post_section_19

The Washington Post launched its website (WashingtonPost.com) in June 1996. The Washington Post_sentence_189

Executive officers and editors (past and present) The Washington Post_section_20

Major stockholders The Washington Post_sentence_190

The Washington Post_ordered_list_0

  1. Stilson Hutchins (1877–1889)The Washington Post_item_0_0
  2. Frank Hatton and Beriah Wilkins (1889–1905)The Washington Post_item_0_1
  3. John R. McLean (1905–1916)The Washington Post_item_0_2
  4. Edward (Ned) McLean (1916–1933)The Washington Post_item_0_3
  5. Eugene Meyer (1933–1948)The Washington Post_item_0_4
  6. Graham Holdings (1948–2013)The Washington Post_item_0_5
  7. Nash Holdings (Jeff Bezos) (2013–present)The Washington Post_item_0_6

Publishers The Washington Post_sentence_191

The Washington Post_ordered_list_1

  1. Stilson Hutchins (1877–1889)The Washington Post_item_1_7
  2. Beriah Wilkins (1889–1905)The Washington Post_item_1_8
  3. John R. McLean (1905–1916)The Washington Post_item_1_9
  4. Edward (Ned) McLean (1916–1933)The Washington Post_item_1_10
  5. Eugene Meyer (1933–1946)The Washington Post_item_1_11
  6. Philip L. Graham (1946–1961)The Washington Post_item_1_12
  7. John W. Sweeterman (1961–1968)The Washington Post_item_1_13
  8. Katharine Graham (1969–1979)The Washington Post_item_1_14
  9. Donald E. Graham (1979–2000)The Washington Post_item_1_15
  10. Boisfeuillet Jones Jr. (2000–2008)The Washington Post_item_1_16
  11. Katharine Weymouth (2008–2014)The Washington Post_item_1_17
  12. Frederick J. Ryan Jr. (2014–present)The Washington Post_item_1_18

Executive editors The Washington Post_sentence_192

The Washington Post_ordered_list_2

  1. James Russell Wiggins (1955–1968)The Washington Post_item_2_19
  2. Ben Bradlee (1968–1991)The Washington Post_item_2_20
  3. Leonard Downie Jr. (1991–2008)The Washington Post_item_2_21
  4. Marcus Brauchli (2008–2012)The Washington Post_item_2_22
  5. Martin Baron (2012–present)The Washington Post_item_2_23

Notable staff The Washington Post_section_21

The Washington Post_unordered_list_3

See also The Washington Post_section_22

The Washington Post_unordered_list_4


Credits to the contents of this page go to the authors of the corresponding Wikipedia page: en.wikipedia.org/wiki/The Washington Post.